Σύμφωνα με έκθεση του Γραφείου Διανοητικής Ιδιοκτησίας της ΕΕ (EUIPO), η ψηφιακή πειρατεία αυξήθηκε κατά 3,3% το 2022, αντιστρέφοντας την πτωτική τάση των προηγούμενων ετών. Πρόκειται για την τρίτη μελέτη που δημοσιεύει το EUIPO σχετικά με την εξέλιξη των διαδικτυακών παραβιάσεων πνευματικών δικαιωμάτων στα κράτη μέλη της ΕΕ και στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Η μελέτη, με τίτλο "Online Copyright Infringement in the European Union, Films, Music, Publications, Software and TV, 2017-2022", εξετάζει τον αριθμό των προσβάσεων σε πειρατικές ταινίες, τηλεόραση, μουσική, λογισμικό και δημοσιεύσεις από τον Ιανουάριο του 2017 έως τον Δεκέμβριο του 2022. Η πειρατεία μετράται ως ο αριθμός των μηνιαίων προσβάσεων ανά χρήστη του διαδικτύου σε παράνομο περιεχόμενο.
Οι τηλεοπτικές εκπομπές, οι σειρές, οι ταινίες και το περιεχόμενο manga είναι σε μεγάλο βαθμό ο λόγος πίσω από αυτή την αύξηση. Η αύξηση της τηλεοπτικής πειρατείας αντιπροσωπεύει σχεδόν το ήμισυ (48%) του συνόλου των προσβάσεων σε παράνομους ιστότοπους στην ΕΕ το 2022. Τα πιο πειρατικά είδη είναι οι τηλεοπτικές εκπομπές και σειρές και οι ταινίες κατά παραγγελία (on demand), ακολουθούμενες από τις παραγωγές anime (σειρές και ταινίες) και τις ζωντανές μεταδόσεις αθλητικών διοργανώσεων.
Η παράνομη πρόσβαση σε εκδόσεις αποτελεί τη δεύτερη σημαντικότερη πηγή πειρατείας μετά την τηλεόραση, αφού έχει επίσης αυξηθεί από τον Ιανουάριο του 2021. Τα manga κόμικ είναι το κορυφαίο είδος σε αυτή την κατηγορία, ακολουθούμενα με κάποια απόσταση από τα ακουστικά βιβλία και τα ηλεκτρονικά βιβλία.
Η μελέτη αναλύει επίσης για πρώτη φορά την παράνομη πρόσβαση σε ζωντανές μεταδόσεις αθλητικών αγώνων. Το είδος αυτό της πειρατείας παρουσίασε ανοδική τάση το 2021 και το 2022, με αύξηση 30% σε ένα μόνο έτος. Σε ορισμένες χώρες, όπως τη Γαλλία και την Ισπανία, ο συγκεκριμένος τύπος περιεχομένου αντιπροσωπεύει περισσότερο από το ένα τρίτο (34%) των συνολικών παράνομων προσβάσεων.
Σύμφωνα με τη μελέτη, το streaming έχει γίνει η πιο δημοφιλής μέθοδος πρόσβασης σε παράνομο τηλεοπτικό περιεχόμενο, με το 58% της πειρατείας στην ΕΕ να πραγματοποιείται μέσω streaming και το 32% μέσω download. Διαφορετικά μοτίβα για το 2020 και το 2021 διαπιστώθηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας Covid-19. Η πειρατεία ταινιών και τηλεόρασης (αν και όχι της μουσικής) μειώθηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
Η πειρατεία πάντως ταινιών και μουσικής εξακολουθεί να μειώνεται, ενώ η πειρατεία λογισμικού και εκδόσεων παρουσίασε σημαντική αύξηση το 2022. Η έκθεση σημειώνει επίσης ότι κατά μέσο όρο, κάθε χρήστης του διαδικτύου στην ΕΕ θα έχει πρόσβαση σε ιστότοπους που προσφέρουν περιεχόμενο που παραβιάζει τα πνευματικά δικαιώματα περίπου 10 φορές το μήνα στο τέλος του 2022.