Η SQUARE ENIX ανέπτυξε πρόσφατα ένα πειραματικό remake του παιχνιδιού μυστηρίου “The Portopia Serial Murder Case” το οποίο κυκλοφόρησε για πρώτη φορά το 1983. Η σημαντική διαφορά με το συγκεκριμένο remake ήταν ότι αυτό επανασχεδιάστηκε ως τεχνική επίδειξη της τεχνολογίας AI της εταιρείας. Το αρχικό παιχνίδι κυκλοφόρησε κατά τη διάρκεια μιας περιόδου έκρηξης των κλασικών παιχνιδιών περιπέτειας βασισμένων σε κείμενο, και επέτρεπε στους παίκτες να εισάγουν συγκεκριμένες λεκτικές προτροπές για να βρουν στοιχεία. Η επανέκδοση του 2023 είχε ως στόχο να βασιστεί σ’ αυτή τη συνθήκη, επιτρέποντας στην Τεχνητή Νοημοσύνη να ερμηνεύει τις εντολές του παίκτη με δημιουργικούς τρόπους, κάτι που όμως τελικά δεν λειτούργησε όπως αναμενόταν.
Οι gamers που ασχολήθηκαν με το παιχνίδι φέρεται να ανακάλυψαν ότι η τεχνητή νοημοσύνη είναι εξαιρετικά περιορισμένη, σε σημείο που με δυσκολία μπορεί να ερμηνεύσει ακόμη και βασικές εντολές. Ενώ χρησιμοποιεί ένα δυνατό σύστημα επεξεργασίας φυσικής γλώσσας (NLP) για να προσπαθήσει να μεταφράσει τις εντολές των παικτών, οι χρήστες αναφέρουν ότι το σύστημα της SQUARE ENIX δεν μπορεί να καταλάβει καν τη διαφορά μεταξύ αγγλικών φράσεων όπως ‘go to study’ and ‘go to the study’.
Άλλο παράδειγμα κακής λειτουργίας είναι όταν ένας gamer απλώς ρώτησε έναν χαρακτήρα, “Ποιος είσαι;”, λαμβάνοντας τη γενική απάντηση “Ίσως θα έπρεπε να επικεντρωθούμε στο έργο που έχουμε αναλάβει”. Η ανάκριση του ίδιου χαρακτήρα σχετικά με τους εχθρούς και τους φίλους ενός θύματος δολοφονίας επέφερε παρόμοια αποτελέσματα και επανάληψη του μη χρήσιμου διαλόγου.
«Πρόκειται ουσιαστικά για ένα text parser (αναλυτή κειμένου θα το λέγαμε στα Ελληνικά) που αναζητά ορισμένες λέξεις-κλειδιά, όπως ονόματα, ή συγκεκριμένες λέξεις όπως "Ερευνήστε" ή "Πηγαίνετε". Κάθε παραλλαγή που απομακρύνεται έστω και ελάχιστα από τη γνωστή λίστα λέξεων-κλειδιών θα επιστρέψει μια ανούσια απάντηση», ανέφερε χρήστης μέσω Steam.
Παρόμοια συναισθήματα επικρατούν και από άλλες κριτικές που έχουν αφήσει οι gamers στη σελίδα του παιχνιδιού στο Steam. Οι παίκτες ισχυρίζονται ότι δεν μπορούν να πάρουν τίποτα απτό από την τεχνητή νοημοσύνη του παιχνιδιού και πολλοί συμφωνούν ότι το σύστημα διαλόγων του είναι πολύ πιο περιορισμένο ακόμη και από τα κλασικά text adventures, τα οποία συνήθως γράφονταν με το χέρι και προγραμματίζονταν από σχολαστικούς ανθρώπους.
Ωστόσο, παρά την αρνητική αυτή κατάσταση, φαίνεται ότι η SQUARE ENIX είναι σίγουρη για την κυκλοφορία αυτού του παιχνιδιού και για το πώς η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να βοηθήσει τα παιχνίδια στο μέλλον.
«Την εποχή της αρχικής κυκλοφορίας του παιχνιδιού, τα περισσότερα παιχνίδια περιπέτειας παίζονταν χρησιμοποιώντας ένα σύστημα "εισαγωγής εντολών", όπου ο χρήστης καλούνταν να πληκτρολογήσει κείμενο για να αποφασίσει τις ενέργειες του χαρακτήρα του», αναφέρει η SQUARE ENIX στην περιγραφή του παιχνιδιού. «Τέτοια συστήματα ελεύθερης εισαγωγής κειμένου επέτρεπαν στους παίκτες να αισθάνονται μεγάλη ελευθερία. Ωστόσο, είχαν μια κοινή πηγή απογοήτευσης: οι παίκτες ήξεραν ποια ενέργεια ήθελαν να εκτελέσουν, αλλά δεν μπορούσαν να το κάνουν επειδή δεν μπορούσαν να βρουν τη σωστή διατύπωση».
Έχουν περάσει 40 χρόνια από τότε, και οι επιδόσεις των υπολογιστών έχουν βελτιωθεί δραστικά, όπως και οι δυνατότητες της τεχνολογίας NLP».
Σύμφωνα με την "Πολύ αρνητική" βαθμολογία του παιχνιδιού στο Steam και μια σειρά από κριτικές που χαρακτηρίζουν το παιχνίδι μόλις και μετά βίας λειτουργικό, αυτή η "δραστική βελτίωση" δεν έχει επιτευχθεί σε αυτό το πείραμα. Το “The Portopia Serial Murder Case” ήταν μια πρώιμη επιτυχία για την Enix και προσέφερε πολλά για το είδος των παιχνιδιών περιπέτειας όμως αυτό το remake φαίνεται να είναι μια φτωχή αντανάκλαση αυτού που έκανε το αρχικό παιχνίδι σπουδαίο.
Όσο κι αν η τρέχουσα συζήτηση γύρω από την Τεχνητή Νοημοσύνη επικεντρώνεται στις μελλοντικές δυνατότητές της, αυτή είναι μια περίπτωση που αναδεικνύει πόσο πρέπει να εξελιχθεί προτού γίνει βιώσιμο εργαλείο για αξιόλογη αφήγηση ιστοριών.