Η OpenAI εισέρχεται και επίσημα στον τομέα των αναζητήσεων, λανσάροντας ένα νέο εργαλείο στην πλατφόρμα ChatGPT, σε μια αγορά που κυριαρχείται πλήρως από την Google. Η λειτουργία, η οποία χρησιμοποιεί τεχνητή νοημοσύνη για την εύρεση πληροφοριών, ενεργοποιήθηκε για τους συνδρομητές των πακέτων ChatGPT Plus και ChatGPT Team, με την πρόθεση να διατεθεί και σε όλους τους χρήστες της δωρεάν έκδοσης τους προσεχείς μήνες, σύμφωνα με την εταιρεία.
Η νέα λειτουργία είχε αρχικά διατεθεί σε 10,000 χρήστες και συγκεκριμένους εκδότες τον Ιούλιο, ως ξεχωριστό προϊόν με την ονομασία SearchGPT, το οποίο είχε σχεδιαστεί να χρησιμοποιεί τα AI μοντέλα της OpenAI για να προσφέρει αποτελέσματα αναζήτησης. Αντίθετα από τις παραδοσιακές μηχανές αναζήτησης που παρέχουν μόνο συνδέσμους, το εργαλείο αναζήτησης της ChatGPT συνοψίζει τις πληροφορίες που βρίσκει, παρουσιάζοντας μικρές περιγραφές μαζί με έναν σύνδεσμο παραπομπής, δίνοντας στους χρήστες τη δυνατότητα να θέσουν πρόσθετες ερωτήσεις ή να εξετάσουν άλλους σχετικούς συνδέσμους στο πλαϊνό μενού.
Η OpenAI επισημαίνει πως οι εκδότες μπορούν να διαχειριστούν πώς εμφανίζονται στις αναζητήσεις και να εξαιρεθούν από τη χρήση του περιεχομένου τους για την εκπαίδευση των μοντέλων AI, ενώ παραμένουν στις αναζητήσεις. Με τον τρόπο αυτό η εταιρεία απαντάει στα αιτήματα για προστασία των πνευματικών δικαιωμάτων των εκδοτών, που είναι ιδιαίτερα σημαντικά για τη δημοσιογραφία.
Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η αναζήτηση για μουσικά φεστιβάλ στην πόλη Boone της Βόρειας Καρολίνας, όπου ο χρήστης λαμβάνει μια λίστα από φεστιβάλ και σύντομες περιγραφές τους, ακολουθούμενες από σύνδεσμο για κάθε φεστιβάλ, ενώ στο πλαϊνό μενού παρουσιάζονται συνδέσεις για άλλες σχετικές πληροφορίες, όπως προγράμματα εκδηλώσεων και πώληση εισιτηρίων. Αυτή η προσέγγιση διαφέρει από τις παραδοσιακές μηχανές αναζήτησης, εστιάζοντας στην αμεσότητα και τη συντομία της πληροφορίας που προσφέρει.
Η είσοδος της OpenAI στη συγκεκριμένη αγορά προκάλεσε ενδιαφέρον νωρίτερα φέτος, όταν αναφέρθηκε πως η εταιρεία αναζητούσε συνεργάτες και προσωπικό, ακόμη και από την Google, για να αναπτύξει ένα εργαλείο ανταγωνιστικό προς τις παραδοσιακές μηχανές αναζήτησης. Σε αυτό το πλαίσιο, έχει συνεργαστεί με εκδοτικούς ομίλους όπως οι Associated Press, Financial Times, News Corp, Politico και Axel Springer. Οι συνεργασίες αυτές επιτρέπουν στη χρήση δημοσιογραφικού υλικού για απαντήσεις στις ερωτήσεις των χρηστών και για την εκπαίδευση των μοντέλων της.
Εντούτοις, η προσέγγιση της OpenAI έχει προκαλέσει αντιδράσεις. Η εφημερίδα New York Times υπέβαλε αγωγή εναντίον της OpenAI και της MICROSOFT, ισχυριζόμενη ότι τα μοντέλα τεχνητής νοημοσύνης τους χρησιμοποιούν μη εξουσιοδοτημένα άρθρα για την εκπαίδευσή τους. Η New York Times ισχυρίζεται πως η τεχνολογία της OpenAI μπορεί να παράγει κείμενα που συνοψίζουν ή μιμούνται το εκφραστικό ύφος του περιεχομένου τους, γεγονός που εγείρει ζητήματα παραβίασης πνευματικών δικαιωμάτων. Η υπόθεση βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη και αναμένεται να επηρεάσει τη στάση των εκδοτών απέναντι στις εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης.
Η OpenAI ανακοίνωσε ότι το εργαλείο αναζήτησης SearchGPT θα επεκταθεί περαιτέρω μελλοντικά, παρέχοντας στους χρήστες περισσότερα χαρακτηριστικά και δυνατότητες προσαρμογής.