Η Marianne Simmons, που δηλώνει "fan girl της Tesla", αγόρασε το δεύτερο ηλεκτρικό όχημά της από την εταιρεία τον Σεπτέμβριο: ένα λευκό, υψηλής απόδοσης Model Y που κόστισε πάνω από 77.000 δολάρια. Στη συνέχεια, η εταιρεία έριξε τις τιμές την Πέμπτη και συνειδητοποίησε ότι θα μπορούσε να είχε αγοράσει το ίδιο αυτοκίνητο σήμερα με 13.000 δολάρια λιγότερα.
«Νιώθω ότι με εξαπάτησαν. Αισθάνομαι ότι με εκμεταλλεύτηκαν ως καταναλωτή», δήλωσε η Simmons, 32 ετών, σχεδιάστρια ιστοσελίδων στη Νάπολη της Φλόριντα. «Αμέσως μετά την αγορά, έχασα 13.306 δολάρια. Είναι τόσο μεγάλη η μείωση που θα επηρεάσει πολλούς ανθρώπους που μόλις αγόρασαν ένα όχημα».
Αυτή είναι η πραγματικότητα που αντιμετωπίζουν οι ιδιοκτήτες οχημάτων της Tesla μετά τη μείωση της τιμής των αυτοκινήτων της κατά 20%, στο πλαίσιο της προσπάθειας του διευθύνοντος συμβούλου Elon Musk να αυξήσει τον όγκο των πωλήσεων ενόψει της εξασθενημένης ζήτησης. Για τους υφιστάμενους πελάτες, η αξία μεταπώλησης των αυτοκινήτων που κατέχουν θα δεχθεί πλήγμα μαζί με την πτώση των τιμών των νέων μοντέλων.
«Για κάθε υφιστάμενο ιδιοκτήτη είναι χτύπημα», δήλωσε ο Ivan Drury, διευθυντής του τμήματος Insights της ιστοσελίδας ερευνών Edmunds.com. «Όποιος αγόρασε πρόσφατα ένα Tesla, θα νιώσει άμεσο αντίκτυπο αν επιθυμεί να το μισθώσει».
Ο Drury δήλωσε ότι οι μειώσεις των τιμών των νέων οχημάτων θα πλήξουν άμεσα τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα και θα μπορούσαν να μειώσουν ακόμη περισσότερο τις αξίες τους. Οι αγοραστές καινούργιων αυτοκινήτων θέλουν μυρωδιά καινούργιου αυτοκινήτου, είπε, οπότε οι τιμές των μεταχειρισμένων θα μπορούσαν να πέσουν περισσότερο.
Αυτό είναι ένα αρκετά παλιό πρόβλημα στις επιχειρήσεις αυτοκινήτων όπου καταναλωτές αγοράζουν ένα όχημα μόνο και μόνο για να διαπιστώσουν λίγες ημέρες αργότερα αυτό να διαφημίζεται με μια σημαντική έκπτωση που θα τους εξοικονομούσε αρκετά χρήματα. Αυτή τη φορά η κατάσταση είναι διαφορετική, επειδή οι εκπτώσεις των αντιπροσώπων είναι συχνά περιορισμένου χρόνου και οι περικοπές της Tesla είναι μεγαλύτερες από την τυπική έκπτωση.
Για να είμαστε δίκαιοι, ο Simmons και άλλοι οπαδοί της Tesla δεν είναι οι μόνοι αγοραστές αυτοκινήτων που θα δουν την αξία μεταπώλησής τους να μειώνεται. Οι τιμές των μεταχειρισμένων μοντέλων μειώθηκαν κατά 15% τον Δεκέμβριο, ενώ τα καινούργια έφτασαν σε μέσο όρο ρεκόρ σχεδόν 50.000 δολαρίων, σύμφωνα με την εταιρεία Cox Automotive.
Οι μειώσεις τιμών της Tesla ήταν οι μεγαλύτερες μεταξύ των πωλητών νέων αυτοκινήτων. Τα πιο ακριβά μοντέλα της δέχθηκαν το μεγαλύτερο πλήγμα. Οι βασικές τιμές του Model Y μειώθηκαν κατά 20% και ξεκινούν από τα 53.000 δολάρια ενώ η έκδοση επιδόσεων του αυτοκινήτου που αγόρασε ο Simmons μειώθηκε κατά 19%. Η έκδοση Plaid του μεγαλύτερου σεντάν Model S μειώθηκε κατά 14%.
Η τιμολόγηση της Tesla είχε σκαμπανεβάσματα πέρυσι. Η εταιρεία αύξησε τις τιμές κατά 3% έως 5% τον Μάρτιο, όταν οι ελλείψεις ημιαγωγών προκαλούσαν περικοπές στην παραγωγή σε ολόκληρη την αυτοκινητοβιομηχανία. Στη συνέχεια, η εταιρεία μείωσε τις τιμές τον Δεκέμβριο κατά 7.500 δολάρια στις ΗΠΑ, γεγονός που οδήγησε τους αναλυτές να πιστέψουν ότι η ζήτηση για τα ηλεκτροκίνητα οχήματά της είχε εξασθενήσει και συνέβαλε στην πτώση των μετοχών που συνεχίστηκε το μεγαλύτερο μέρος του περασμένου έτους. Οι μετοχές της Tesla υποχώρησαν κατά 69% καθ' όλη τη διάρκεια του 2022.
Η Tesla μείωσε επίσης τις τιμές στις ΗΠΑ και την Κίνα στα τέλη του περασμένου έτους. Σε ηχητική συζήτηση στο Twitter στις 22 Δεκεμβρίου, ο Musk άφησε και πάλι να εννοηθεί ότι θα μειώσει περαιτέρω τις τιμές για να αποτρέψει τις δύσκολες οικονομικές συνθήκες. «Αν πρέπει να αυξήσουμε τον όγκο πωλήσεων, πρέπει να προσαρμόσουμε τις τιμές προς τα κάτω», ανέφερε μεταξύ άλλων.