Car Black Box: Έρχεται στα καινούρια αυτοκίνητα

2 έτη πριν
Car Black Box

 

Το λεγόμενο «μαύρο κουτί» ήταν μέχρι πρότινος αποκλειστικό προνόμιο των αεροσκαφών. Τα δύο πορτοκαλί χρώματος (αρχικά ήταν μαύρα, ωστόσο αποφασίστηκε να αλλάξουν σε έντονο πορτοκαλί ώστε να εντοπίζονται ευκολότερα σε περίπτωση δυστυχήματος ανάμεσα σε συντρίμμια, στον βυθό της θάλασσας κλπ) κουτιά άλλωστε αποτελούν διαχρονικά τα «κλειδιά» στην ανάλυση ατυχημάτων, καταγράφοντας τη συμπεριφορά και τη λειτουργία ενός αεροσκάφους καθώς επίσης και τους ήχους που κατέγραψαν τα μικρόφωνα του πιλοτηρίου. Σε λίγους μήνες όμως, παρόμοια «κομφόρ» θα αποκτήσουν και τα αυτοκίνητα στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Υπεύθυνη γι’ αυτό είναι η νέα νομοθεσία που ψηφίστηκε στο Ευρωκοινοβούλιο, κατόπιν παρότρυνσης του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC) και ξεκινά να ισχύει από φέτος το καλοκαίρι. Συγκεκριμένα πρόκειται για ένα «πακέτο» που καθιστά υποχρεωτική την εγκατάσταση και χρήση 15 προηγμένων συστημάτων υποβοήθησης οδηγού (ADAS) σε νέα και μεταχειρισμένα οχήματα από το καλοκαίρι του 2022 και τον Μάιο του 2024 αντίστοιχα.

Ανάμεσα σε αυτά τα συστήματα βρίσκεται και το event data recorder ή EDR, ένα εργαλείο καταγραφής συμβάντων, η λειτουργία του οποίου θυμίζει αρκετά το FDR ή flight data recorder, το ένα εκ των δύο «μαύρων κουτιών» στα αεροσκάφη. Το συγκεκριμένο «κουτί» θα είναι σε θέση να παραμένει αλώβητο έπειτα από ατυχήματα, προσφέροντας στις Αρχές και τους πραγματογνώμονες χρήσιμα στοιχεία και πλήθος δεδομένων σε ό,τι αφορά την κατάσταση του οχήματος.

Πέραν τούτου, η Ευρωπαϊκή Ένωση καθιστά υποχρεωτική την έξυπνη υποβοήθηση ταχύτητας, τη χρήση καμερών και αισθητήρων, την εγκατάσταση συστήματος πέδησης εκτάκτου ανάγκης, τις αποτελεσματικότερες ζώνες κ.α. Αξίζει βέβαια να αναφέρουμε ότι ο αριθμός των υποχρεωτικών συστημάτων διαφέρει ανάλογα με την κατηγορία του εκάστοτε οχήματος -άλλες π.χ. οι απαιτήσεις για τα αυτοκίνητα και άλλες για τα λεωφορεία και τα φορτηγά.

«Κάθε χρόνο, 25.000 άνθρωποι χάνουν τη ζωή τους στους δρόμους μας. Η πλειοψηφία των ατυχημάτων αυτών οφείλεται σε ανθρώπινο λάθος. Μπορούμε και πρέπει να το αλλάξουμε αυτό», είχε αναφέρει η τότε Επίτροπος για την Εσωτερική Αγορά, Βιομηχανία, Επιχειρηματικότητα και ΜΜΕ Elzbieta Bienkowska.