Ο προγραμματιστής Ólafur Waage αποκάλυψε στο πρόσφατο Ubuntu Summit μια ασυνήθιστη ιστορία: πώς η ομάδα του κατάφερε να τρέξει το Doom σε δορυφόρο στο διάστημα. Το επίτευγμα πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της πρόκλησης hacking του European Space Agency, όπου οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία να πειραματιστούν με το OPS-SAT.
Το OPS-SAT ήταν ένας πειραματικός δορυφόρος διαστάσεων μόλις 10 x 10 x 30 εκατοστών, ο οποίος λειτουργούσε ως "ιπτάμενο εργαστήριο". Η αποστολή του περιλάμβανε τη βελτίωση συστημάτων ελέγχου και επεξεργαστών που χρησιμοποιούνται σε δορυφόρους. Ο επεξεργαστής του ήταν δέκα φορές ισχυρότερος από οποιονδήποτε άλλο διαστημικό σκάφος της ESA εκείνη την εποχή.
Οι ερευνητές είχαν σχεδόν απεριόριστη ελευθερία να δοκιμάσουν τα όρια του συστήματος. Το πρόγραμμα σημείωσε αρκετές πρωτιές: την πρώτη εκπαίδευση μοντέλου machine learning σε τροχιά, την πρώτη παρτίδα σκάκι στο διάστημα και την πρώτη χρηματιστηριακή συναλλαγή από δορυφόρο. Προστέθηκε επίσης και η εκτέλεση του κλασικού παιχνιδιού σε τροχιά.
Παρά την υπολογιστική ισχύ που ξεπερνούσε τα Intel 486 μηχανήματα του 1992, υπήρχαν σημαντικοί περιορισμοί. Η ομάδα δεν μπορούσε να ανεβάσει όλες τις απαραίτητες βιβλιοθήκες λογισμικού, ενώ οι χρονικές υποδοχές για μετάδοση κώδικα ήταν περιορισμένες. Η έλλειψη πραγματικού χρόνου αλληλεπίδρασης σήμαινε ότι έπρεπε να χρησιμοποιήσουν προκαθορισμένες επιδείξεις του πρώτου επιπέδου.
Η πρώτη προσπάθεια χρησιμοποίησε το Chocolate Doom, μια πιστή μεταφορά που βασίζεται στη βιβλιοθήκη SDL με ελάχιστες εξαρτήσεις. Ο κώδικας εκτελέστηκε επιτυχώς, αλλά χωρίς γραφικά, καθώς ο δορυφόρος δεν διέθετε οθόνη. Το μόνο διαθέσιμο αποτέλεσμα ήταν η τελική έξοδος με κείμενο με ποσοστά ολοκλήρωσης και εχθρούς που εξοντώθηκαν. Ωστόσο, επιβεβαίωσε ότι ο κώδικας λειτουργούσε χωρίς προβλήματα από κοσμικές ακτίνες.
Για να αποκτήσουν οπτική έξοδο, η ομάδα στράφηκε στο doomgeneric, μια έκδοση σχεδιασμένη για ευκολότερη μεταφορά σε διαφορετικά συστήματα. Ανέθεσαν τα γραφικά σε εικονική κάρτα βίντεο και τράβηξαν τα screenshots. Για να αποδείξουν ότι το παιχνίδι έτρεχε πραγματικά στο διάστημα, χρησιμοποίησαν φωτογραφίες της Γης από την κάμερα του δορυφόρου ως φόντο για τις εξωτερικές σκηνές.
Η κάμερα του OPS-SAT παρήγαγε εικόνες με πολύ μεγαλύτερη ανάλυση από όσο υποστήριζε η μηχανή του παιχνιδιού. Η λύση ήρθε από μοντέλο τεχνητής νοημοσύνης άλλης ομάδας, το οποίο μείωσε την ανάλυση και τα χρώματα σε 8-bit αρχεία με ελάχιστη απώλεια ποιότητας.