Ένας πιλότος της Αμερικανικής Πολεμικής Αεροπορίας επέζησε έπειτα από συντριβή μαχητικού F-35 στην Αλάσκα, σύμφωνα με έκθεση ατυχήματος που δημοσιεύτηκε τον περασμένο μήνα. Το περιστατικό συνέβη στις 28 Ιανουαρίου στην Αεροπορική Βάση Eielson στο Fairbanks και κατεγράφη σε βίντεο που έδειχνε το αεροσκάφος να πέφτει κατακόρυφα και να εκρήγνυται. Ο πιλότος πρόλαβε να εκτιναχθεί με ασφάλεια, έχοντας μόνο ελαφρά τραύματα, ωστόσο το μαχητικό αξίας $200 εκατ. καταστράφηκε ολοσχερώς.
Η έρευνα κατέληξε ότι η συντριβή προκλήθηκε από πάγο στις υδραυλικές γραμμές του ρινικού και των κύριων συστημάτων προσγείωσης, με αποτέλεσμα να εμποδιστεί η ομαλή λειτουργία τους. Ο πιλότος, αντιλαμβανόμενος το πρόβλημα λίγο μετά την απογείωση, προσπάθησε να ανασύρει το σύστημα προσγείωσης, αλλά αυτό δεν λειτούργησε σωστά. Στην προσπάθεια ευθυγράμμισης, το σύστημα κεντράρισε λανθασμένα προς τα αριστερά, οδηγώντας σε σοβαρή δυσλειτουργία.
Interesting: On Jan 28, 2025, a USAF F-35A crashed at Eielson AFB, Alaska after its nose landing gear froze at a 17° angle due to water-contaminated hydraulic fluid in subzero temps.
— Clash Report (@clashreport) August 27, 2025
Pilot spent 50 mins on a call with 5 Lockheed engineers trying fixes.
Two attempted… pic.twitter.com/0KRhe3u5Ln
Εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι για 50 λεπτά ο πιλότος βρισκόταν σε τηλεδιάσκεψη με μηχανικούς της LOCKHEED MARTIN, οι οποίοι τον καθοδηγούσαν στην προσπάθεια επίλυσης του προβλήματος. Συγκεκριμένα συμμετείχαν πέντε ειδικοί, ανάμεσά τους μηχανικός λογισμικού, μηχανικός ασφάλειας πτήσεων και τρεις ειδικοί στα συστήματα προσγείωσης. Ακολούθησαν δύο προσπάθειες τύπου “touch and go”, ώστε να ξεμπλοκάρει το ρινικό σύστημα, αλλά οι δοκιμές απέτυχαν και οδήγησαν σε πάγωμα και των δύο κύριων τροχών.
Σε εκείνο το σημείο, οι αισθητήρες του F-35 κατέγραψαν λανθασμένα ότι το αεροσκάφος βρισκόταν στο έδαφος. Το σύστημα υπολογιστών ενεργοποίησε αυτοματοποιημένη λειτουργία εδάφους, γεγονός που έκανε το μαχητικό ανεξέλεγκτο ενώ βρισκόταν ακόμα στον αέρα. Ο πιλότος δεν είχε άλλη επιλογή παρά να εκτιναχθεί.
Η επιθεώρηση των συντριμμιών αποκάλυψε ότι περίπου το ένα τρίτο του υδραυλικού υγρού στο ρινικό και στο δεξί κύριο σύστημα περιείχε νερό, κάτι που δεν θα έπρεπε να υπάρχει. Η θερμοκρασία εκείνη τη στιγμή ήταν -1 βαθμός Φαρενάιτ. Σημειώνεται ότι η LOCKHEED MARTIN είχε ήδη εκδώσει τεχνικό δελτίο τον Απρίλιο του 2024 για πιθανά προβλήματα των αισθητήρων σε συνθήκες ακραίου ψύχους.
Η Επιτροπή Διερεύνησης κατέληξε ότι, πέρα από το τεχνικό σφάλμα, κρίσιμο ρόλο έπαιξαν η λήψη αποφάσεων κατά την πτήση, η έλλειψη εποπτείας στο πρόγραμμα επικίνδυνων υλικών και η μη σωστή τήρηση διαδικασιών συντήρησης.