Ένα αναπάντεχα μεγάλο ποσοστό κατόχων αυτόνομων οχημάτων, φαίνεται πως έχει μπερδέψει το αυτοκίνητο με το… αεροπλάνο σε ό,τι αφορά τις δυνατότητες του αυτόματου πιλότου. Αυτό τουλάχιστον αποδεικνύει έρευνα που πραγματοποίησε το Ασφαλιστικό Ινστιτούτο για την Ασφάλεια των Αυτοκινητοδρόμων στις ΗΠΑ (IIHS), στο πλαίσιο της οποίας το 53% των χρηστών Super Cruise της CADILLAC, το 42% των χρηστών του Autopilot της TESLA και το 12% των χρηστών του ProPILOT Assist της NISSAN, αισθάνονται πως μπορούν να θεωρούν τα αυτοκίνητά τους ως πλήρως αυτόνομα χωρίς κανένα πρόβλημα.
«Το μήνυμα που παίρνουμε εδώ είναι ότι όσοι έχουν σπεύσει να υιοθετήσουν αυτά τα συστήματα, δεν έχουν το απαραίτητο επίπεδο κατανόησης των ορίων της τεχνολογίας στην οποία βασίζονται», ανέφερε ο πρόεδρος του Ινστιτούτου David Harkey, προσθέτοντας ότι οι διαφορές στα ποσοστά, ενδεχομένως να οφείλονται στο μάρκετινγκ της κάθε εταιρείας.
Τα συστήματα αυτόνομης πλοήγησης που διατίθενται σήμερα στην αγορά έχουν βοηθητικό χαρακτήρα, τουλάχιστον όσον αφορά στην οδήγηση σε αυτοκινητοδρόμους. Λειτουργίες όπως το δυναμικό cruise control που διατηρεί σταθερή την ταχύτητα αυξομειώνοντάς την ώστε να επιτυγχάνεται συγκεκριμένη απόσταση ασφαλείας από το προπορευόμενο όχημα και το lane centering που φροντίζει ώστε το αυτοκίνητο να βρίσκεται πάντα στο κέντρο της λωρίδας, κάνουν τη ζωή του οδηγού ευκολότερη μεν, χωρίς να καθιστούν τον ίδιο… περιττό δε.
Ακόμα κι αν κάποιο όχημα διαθέτει έξτρα συστήματα από τα προαναφερθέντα, κανένα μα κανένα δεν μπορεί να αντικαταστήσει πλήρως τον ανθρώπινο παράγοντα επιτρέποντας π.χ. στον οδηγό να πάρει την προσοχή του από τον δρόμο -έστω κι αν έρευνες έχουν αποδείξει επανειλημμένα πως σε αυτές τις περιπτώσεις εκείνος χαλαρώνει υπερβολικά ενώ βρίσκεται πίσω από το τιμόνι. Ορισμένες εταιρείες έχουν φροντίσει τα συστήματά τους να υπενθυμίζουν τακτικά στους οδηγούς ότι πρέπει να παραμείνουν σε εγρήγορση.
«Η ευρεία αποδοχή των υπενθυμίσεων αυτών από το κοινό δείχνει ότι όχι μόνο μπορούν να κάνουν ασφαλέστερη την τμηματική αυτοματοποίηση αλλά έχουν τη δυνατότητα να χρησιμοποιηθούν ώστε να μειώσουν τις αποσπάσεις των οδηγών», εξήγησε η Alexandra Mueller, ερευνήτρια του Ινστιτούτου και επικεφαλής του προγράμματός του για την αξιολόγηση της ασφαλείας συστημάτων πλοήγησης.