Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προτίθεται να εξαλείψει έναν από τους πιο ενοχλητικούς νόμους της: τον τεχνολογικό κανονισμό του 2009 που γέμισε το διαδίκτυο με αναδυόμενα παράθυρα συγκατάθεσης για cookies. Πρόκειται για μια απλοποίηση που μπορεί να υποστηριχθεί από τους Ευρωπαίους πολίτες.
Τα cookies αποτελούν βασικό στοιχείο του διαδικτύου, επιτρέποντας στους ιστοτόπους να συλλέγουν πληροφορίες για τους επισκέπτες, από στοιχεία σύνδεσης μέχρι προτιμήσεις αγορών. Το 2009, οι ευρωπαίοι νομοθέτες αναθεώρησαν την e-Privacy Directive, απαιτώντας συγκατάθεση χρηστών πριν τη φόρτωση cookies, εκτός εάν είναι "αυστηρά απαραίτητα". Σήμερα, οι χρήστες έχουν συνηθίσει να κλείνουν αυτά τα banners χωρίς δεύτερη σκέψη.
Ο δικηγόρος δεδομένων Peter Craddock εξήγησε ότι η υπερβολική συγκατάθεση "ουσιαστικά σκοτώνει τη συγκατάθεση", καθώς οι χρήστες σταματούν να διαβάζουν προσεκτικά τα κείμενα. Η τεχνολογία cookies βρίσκεται πλέον στο επίκεντρο των σχεδίων απλοποίησης της ΕΕ. Οι αξιωματούχοι σχεδιάζουν να παρουσιάσουν τον Δεκέμβριο ένα κείμενο που θα καταργεί επαχθείς απαιτήσεις για τις ψηφιακές εταιρείες.
Σύμφωνα με το POLITICO, η Επιτροπή εξετάζει τρόπους να επιτρέψει στους χρήστες να ορίζουν τις προτιμήσεις τους μία φορά (στις ρυθμίσεις του browser) αντί για κάθε ιστότοπο. Η Δανία πρότεινε τον Μάιο να εγκαταλειφθούν τα banners για cookies που συλλέγουν δεδομένα για τεχνικά απαραίτητες λειτουργίες ή απλά στατιστικά, χαρακτηρίζοντάς τα "αβλαβή".
Η βιομηχανία προτείνει την ενσωμάτωση των κανόνων cookies στον GDPR, ο οποίος υιοθετεί προσέγγιση βάσει κινδύνου, πιο ευέλικτη από την αυστηρή e-Privacy Directive. Ο Franck Thomas από το IAB Europe υποστήριξε την απλοποίηση, τονίζοντας την ανάγκη ισορροπίας μεταξύ προστασίας δεδομένων και ανταγωνιστικότητας.
Ωστόσο, η πρόταση αντιμετωπίζει σκληρή αντίδραση από το λόμπι προστασίας δεδομένων. Η Γερμανίδα νομοθέτης Birgit Sippel προειδοποίησε ότι χωρίς το e-privacy, οι Ευρωπαίοι θα μείνουν χωρίς προστασία από επιτήρηση και διαφημιστική στόχευση. Η Itxaso Domínguez de Olazábal από το European Digital Rights χαρακτήρισε την εστίαση στα cookies "σαν να αναδιατάσσεις καρέκλες στον Τιτανικό".
Η διαμάχη αναμένεται να κορυφωθεί του χρόνου, όταν η Επιτροπή θα παρουσιάσει το Digital Fairness Act, νομοθεσία εστιασμένη στη διαφήμιση για προστασία καταναλωτών από χειριστικό σχεδιασμό και άδικη εξατομίκευση.