Νέα έρευνα από τη MICROSOFT και το Carnegie Mellon University αποκαλύπτει πως η υπερβολική χρήση τεχνητής νοημοσύνης στην εργασία επηρεάζει αρνητικά την κριτική σκέψη των εργαζομένων.
Η πρόσφατη μελέτη, που διεξήχθη από κορυφαίους ερευνητές, εξέτασε την επίδραση της γενετικής AI στις δεξιότητες κριτικής σκέψης στον εργασιακό χώρο όπου AI chatbots όπως το Gemini της GOOGLE και το ChatGPT της OPENAI, γνωρίζουν ολοένα και μεγαλύτερη δημοτικότητα. Τα ευρήματα δείχνουν πως "η ακατάλληλη χρήση τεχνολογιών οδηγεί στην υποβάθμιση των γνωστικών ικανοτήτων που θα έπρεπε να διατηρηθούν".
Η εκτενής έρευνα, με δείγμα 319 επαγγελματιών που αξιοποιούν γενετική τεχνητή νοημοσύνη τουλάχιστον εβδομαδιαία, αποκάλυψε μια ανησυχητική τάση: οι εργαζόμενοι επικεντρώνονται περισσότερο στην επαλήθευση των απαντήσεων της AI παρά στην ανάπτυξη προσωπικών δεξιοτήτων ανάλυσης και αξιολόγησης.
Οι ερευνητές προσδιόρισαν τρεις βασικούς τομείς χρήσης της τεχνητής νοημοσύνης:
- Δημιουργικό περιεχόμενο: σύνταξη τυποποιημένων email και εγγράφων
- Διαχείριση πληροφοριών: έρευνα θεμάτων και σύνοψη άρθρων
- Υποστήριξη αποφάσεων: καθοδήγηση και δημιουργία αναλυτικών γραφημάτων
Ένα ποσοστό 36% των συμμετεχόντων αναφέρει τη χρήση δεξιοτήτων κριτικής σκέψης για τον περιορισμό πιθανών σφαλμάτων της AI. Χαρακτηριστικές περιπτώσεις περιλαμβάνουν τη χρήση του ChatGPT για αξιολογήσεις απόδοσης με επιπλέον έλεγχο και την προσαρμογή AI-generated emails για την αποφυγή πολιτισμικών παρεξηγήσεων, αλλά και τη διόρθωση γραμματικών λαθών.
Ιδιαίτερη ανησυχία προκαλεί η διαπίστωση πως οι επαγγελματίες που εμπιστεύονται υπερβολικά την AI παρουσιάζουν μειωμένη χρήση κριτικής σκέψης, συγκριτικά με όσους βασίζονται περισσότερο στις προσωπικές τους ικανότητες.
Αν και η έρευνα δεν υποστηρίζει ότι τα εργαλεία AI μειώνουν την ευφυΐα, καταδεικνύει πως η υπερβολική εξάρτηση από αυτά μπορεί να αποδυναμώσει μακροπρόθεσμα την ικανότητα ανεξάρτητης επίλυσης προβλημάτων και λήψης αποφάσεων.
Η μελέτη προτείνει την ανάπτυξη στρατηγικών για την ισορροπημένη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης στον εργασιακό χώρο, με έμφαση στη διατήρηση και ενίσχυση των ανθρώπινων γνωστικών ικανοτήτων.