Το Oxford English Dictionary ανακηρύσσει το "rage bait" ως λέξη της χρονιάς για το 2025

4 ώρες πριν
Η χρήση του όρου "rage bait" τριπλασιάστηκε τους τελευταίους 12 μήνες σύμφωνα με το Oxford

Ο εκδοτικός οίκος του OXFORD ENGLISH DICTIONARY ανακήρυξε τον όρο "rage bait" ως λέξη της χρονιάς για το 2025, επισημαίνοντας ένα φαινόμενο που έχει τριπλασιαστεί σε χρήση τους τελευταίους 12 μήνες. Η ανάλυση του OXFORD UNIVERSITY PRESS αποκαλύπτει πως ο όρος περιγράφει διαδικτυακό περιεχόμενο σχεδιασμένο σκόπιμα να προκαλεί θυμό ή αγανάκτηση μέσω απογοητευτικού, προκλητικού ή προσβλητικού υλικού, συνήθως με στόχο την αύξηση της επισκεψιμότητας ή της αλληλεπίδρασης με συγκεκριμένες ιστοσελίδες ή περιεχόμενο social media.

Ο Casper Grathwohl, πρόεδρος της OXFORD LANGUAGES, δήλωσε ότι η ίδια η ύπαρξη του όρου δείχνει πόσο συνειδητοποιούν οι άνθρωποι τις "τακτικές χειραγώγησης" που χρησιμοποιούνται για να τραβήξουν την προσοχή τους στο διαδίκτυο. Σύμφωνα με τον ίδιο, παλαιότερα το διαδίκτυο επικεντρωνόταν στο να τραβήξει την προσοχή μας προκαλώντας περιέργεια σε αντάλλαγμα για κλικ, αλλά πλέον παρατηρείται δραματική στροφή προς την απαγωγή και επιρροή των συναισθημάτων μας και του τρόπου που ανταποκρινόμαστε.

Ο Grathwohl υπογράμμισε ότι η εξέλιξη αυτή αποτελεί τη φυσική πρόοδο σε μια συνεχιζόμενη συζήτηση για το τι σημαίνει να είσαι άνθρωπος σε έναν κόσμο που οδηγείται από την τεχνολογία και τα άκρα της διαδικτυακής κουλτούρας. Ενώ η επιλογή του περασμένου έτους, "brain rot", κατέγραψε την ψυχική εξάντληση από το ατελείωτο scrolling, το rage bait ρίχνει φως στο περιεχόμενο που σχεδιάζεται σκόπιμα για να προκαλέσει αγανάκτηση και να οδηγήσει σε κλικ.

Οι δύο όροι μαζί, σύμφωνα με τον Grathwohl, σχηματίζουν έναν ισχυρό κύκλο όπου η αγανάκτηση πυροδοτεί αλληλεπίδραση, οι αλγόριθμοι την ενισχύουν και η συνεχής έκθεση μας αφήνει ψυχικά εξαντλημένους. Οι λέξεις αυτές δεν ορίζουν απλώς τάσεις, αλλά αποκαλύπτουν πώς οι ψηφιακές πλατφόρμες αναδιαμορφώνουν τη σκέψη και τη συμπεριφορά μας.

Παρόλο που ο όρος αναγνωρίζεται το 2025, το OXFORD UNIVERSITY PRESS ανέφερε ότι το rage bait υπάρχει από λίγο μετά τη στροφή του αιώνα. Χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά διαδικτυακά σε ανάρτηση στο USENET το 2002 ως τρόπος να χαρακτηριστεί ένας συγκεκριμένος τύπος αντίδρασης οδηγού όταν κάποιος άλλος οδηγός τον ενημέρωνε με τη χρήση φλας ζητώντας να τον προσπεράσει, εισάγοντας την ιδέα της σκόπιμης διέγερσης.

Ο όρος εξελίχθηκε σε διαδικτυακή αργκό που χρησιμοποιείται για να περιγράψει viral tweets, συχνά για να επικρίνει ολόκληρα δίκτυα περιεχομένου που καθορίζουν τι αναρτάται στο διαδίκτυο, όπως πλατφόρμες, δημιουργούς και τάσεις. Η εξέλιξη του όρου αντικατοπτρίζει τη μετατόπιση από την απλή προσέλκυση προσοχής στη συστηματική χειραγώγηση συναισθημάτων στον ψηφιακό χώρο την - ιδίως την εποχή των smartphones.