Ο θρυλικός μουσικός Paul McCartney εξέφρασε έντονο προβληματισμό για τις επιπτώσεις της τεχνητής νοημοσύνης στους νέους καλλιτέχνες, ενόψει της συζήτησης στο Βρετανικό Κοινοβούλιο σχετικά με την πνευματική ιδιοκτησία και τo ΑΙ. Παρά την πρόσφατη υποψηφιότητά του για Grammy με το τραγούδι "Now and Then", όπου η τεχνητή νοημοσύνη αξιοποιήθηκε για την αποκατάσταση της φωνής του John Lennon, ο McCartney τονίζει τους κινδύνους της ανεξέλεγκτης χρήσης της τεχνολογίας.
Η μουσική βιομηχανία βρίσκεται σε κρίσιμο σταυροδρόμι καθώς η τεχνητή νοημοσύνη αναπτύσσεται με ραγδαίους ρυθμούς. Οι εταιρείες ανάπτυξης ΑΙ έχουν τη δυνατότητα να δημιουργούν απεριόριστο όγκο μουσικής, μιμούμενες το στυλ υπαρχόντων καλλιτεχνών, χωρίς να καταβάλλουν δικαιώματα ή να αναγνωρίζουν την πρωτότυπη δημιουργία.
Η βρετανική κυβέρνηση εξετάζει τροποποιήσεις στη νομοθεσία περί δεδομένων, που θα επιτρέπουν στους καλλιτέχνες να αρνηθούν τη χρήση του έργου τους για την εκπαίδευση συστημάτων ΑΙ. Μια τέτοια ρύθμιση θα περιορίσει την ικανότητα της τεχνητής νοημοσύνης να μιμείται συγκεκριμένους ήχους και τραγούδια.
Η ανησυχία του McCartney εστιάζεται κυρίως στους νέους συνθέτες και στιχουργούς. "Πρέπει να είμαστε προσεκτικοί γιατί η τεχνητή νοημοσύνη θα μπορούσε να κυριαρχήσει, και δεν θέλουμε να συμβεί αυτό, ιδιαίτερα για τους νέους δημιουργούς για τους οποίους μπορεί να είναι ο μόνος τρόπος να χτίσουν μια καριέρα," δήλωσε στον Guardian.
Η εξέλιξη αυτή έχει προκαλέσει έντονες συζητήσεις στη μουσική κοινότητα παγκοσμίως. Πολλοί καλλιτέχνες και παραγωγοί εκφράζουν παρόμοιες ανησυχίες για το μέλλον της αυθεντικής μουσικής δημιουργίας.
Η περίπτωση του "Now and Then" αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα της θετικής χρήσης της τεχνητής νοημοσύνης στη μουσική. Η τεχνολογία επέτρεψε την αποκατάσταση και βελτίωση μιας παλιάς ηχογράφησης, δημιουργώντας την ψευδαίσθηση ότι ο Lennon ηχογραφούσε ξανά με το συγκρότημα.
Ωστόσο, η διαφορά μεταξύ της χρήσης της ΑΙ για την αποκατάσταση υπάρχοντος υλικού και της δημιουργίας νέου περιεχομένου χωρίς άδεια είναι τεράστια. Η νομοθετική ρύθμιση του ζητήματος κρίνεται απαραίτητη για την προστασία των δικαιωμάτων των καλλιτεχνών.