Το mobile gaming και τα νούμερα που… τρελαίνουν

2 έτη πριν
gaming

Στον ευρύτερο κλάδο των ψηφιακών τεχνολογιών οι εξαγορές δεν είναι διόλου σπάνιο φαινόμενο. Όπως δεν είναι σπάνιο φαινόμενο και εξαγορές που ξεπερνούν σε αξία το 1 δισ. ευρώ.

Στο χώρο του gaming πάντως τα τελευταία χρόνια ήταν που είχαμε αρχίσει να βλέπουμε μεγάλες εξαγορές. Με τη μεγαλύτερη να ανακοινώνεται πριν από μερικές μέρες καθώς η Take Two, γνωστή για τίτλους όπως το Grand Theft Auto και το Red Dead Redemption συμφώνησε για την εξαγορά της Zynga, της δημιουργού, μεταξύ άλλων, του Farmville. Το ύψος της συναλλαγής ανέρχεται στα 12,7 δισ. δολάρια.

Το ποσό αυτό συγκέντρωσε πολλά βλέμματα πολύ απλά γιατί το ευρύ κοινό δεν μπορεί να καταλάβει πόσο μεγάλη είναι πλέον η αγορά του gaming. Για όσους δεν το γνωρίζουν, το gaming -στο σύνολο του- έχει καταφέρει να ξεπεράσει σε αξία την αγορά του κινηματογράφου και ετοιμάζεται να βρεθεί πάνω ακόμη και από αυτή της τηλεόρασης. Το πιθανότερο σενάριο είναι πως το ρεκόρ της εξαγοράς της Zynga θα ξεπεραστεί αρκετά σύντομα.

Αυτό που ίσως πολλοί να μη γνωρίζουν είναι, επίσης, ότι ο μεγαλύτερος κλάδος του gaming δεν είναι αυτός που αφορά τις κονσόλες. Αλλά εκείνος του mobile gaming. Δηλαδή, των παιχνιδιών που αναπτύσσονται για smartphones και τα οποία είναι τα πιο δημοφιλή παγκοσμίως. Είναι μάλλον απίθανο να μην έχετε παίξει κάποιο τέτοιο παιχνίδι, όπως είναι εξαιρετικά σπάνιο να είσαι στο μετρό της Αθήνας και να μη δεις τουλάχιστον 2-3 επιβάτες να παίζουν κάποιο mobile game στο smartphone τους.

Οι αριθμοί που σχετίζονται με το mobile gaming είναι από αυτούς που… τρελαίνουν. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της IDG Consulting, τις οποίες επικαλείται και η Take Two στην ανακοίνωση της εξαγοράς της Zynga, το 2021 έκλεισε με τα έσοδα για την αγορά του mobile gaming να ανέρχονται στα 136 δισ. δολάρια. Για να έχετε ένα μέτρο σύγκρισης, τα εισιτήρια -σε παγκόσμιο επίπεδα- των κινηματογραφικών αιθουσών το 2019 -ήτοι την τελευταία «κανονική» χρονιά- ανήλθαν στα 42,2 δισ. δολάρια και το σύνολο της αγοράς που σχετίζεται με τις ταινίες εκτιμάται το 2018 ότι ήταν στα 136 δισ. δολάρια. Ήτοι το mobile gaming είναι τουλάχιστον στα ίδια επίπεδα με την αγορά των ταινιών.

Ο συνολικός αριθμός των mobile gamers παγκοσμίως εκτιμάται ότι έφθασε πέρσι στα 2,6 δισεκατομμύρια. Εξ αυτών, περίπου οι μισοί είναι στην Ασία, ενώ ακολουθούν σε πολύ μεγάλη απόσταση η Βόρεια Αμερική και η Ευρώπη. Σημειώστε πάντως ότι περίπου το 55%-60% των mobile gamers εκτιμάται πως ασχολείται με casual games, με τα παιχνίδια puzzle και arcade να είναι στα ίδια επίπεδα δημοφιλίας.

Ένα άλλο ενδιαφέρον στοιχείο είναι πως το 4,5% των γυναικών mobile gamers κάνουν αγορές μέσα από τα παιχνίδια, όταν το αντίστοιχο ποσοστό στους άνδρες είναι 3,3%, σύμφωνα τουλάχιστον με στοιχεία της Mopub για το 2020.

Είναι προφανές ότι οι αριθμοί δείχνουν μία πραγματικότητα πολύ διαφορετική από αυτή που περίμεναν πολλοί. Φυσικά, δεν είναι τυχαίο ότι πολλοί μεγάλοι κατασκευαστές smartphones δίνουν έμφαση στον τομέα του gaming. Δεν είναι λίγες οι φορές που κατά την παρουσίαση μίας νέας συσκευής επισημαίνεται ότι είναι προσαρμοσμένη στις ανάγκες των gamers ή ότι χρησιμοποιεί ειδικά εξαρτήματα ψύξης προκειμένου να μην υπερθερμαίνεται όταν κάποιος ασχολείται με mobile games.

Πάντως, θα πρέπει να επισημάνουμε ότι τα παιχνίδια στα κινητά τηλέφωνα δεν είναι μία καινούρια τάση. Δεν είναι λίγοι εκείνοι που υποστηρίζουν πως η τεράστια επιτυχία των συσκευών της Nokia στα τέλη της δεκαετίας των ‘90s και στις αρχές εκείνης των ‘00s οφειλόταν στο Snake, ένα απίστευτα δημοφιλές και εθιστικό παιχνίδι.

Βέβαια, είναι εξίσου ενδιαφέρον ότι παρά τη δημοφιλία του mobile gaming οι φορητές παιχνιδοκονσόλες ποτέ δεν σημείωσαν την εμπορική επιτυχία που περίμεναν οι κατασκευαστές τους αλλά αυτό ενδεχομένως να οφείλεται και στο γεγονός ότι οι χρήστες δεν θέλουν να κουβαλούν πολλές συσκευές μαζί τους. Και αν βρίσκουν τα παιχνίδια που θέλουν για το smartphone τους, τότε δεν χρειάζεται να αποκτήσουν και μία φορητή παιχνιδοκονσόλα προκειμένου να παίζουν οπουδήποτε και αν βρίσκονται. Μάλιστα μεγάλοι τεχνολογικοί κολοσσοί όπως η Microsoft και η Google, έχουν κυκλοφορήσει σε συγκεκριμένες χώρες τις δικές τους gaming streaming υπηρεσίες, δίνοντας τη δυνατότητα στον χρήστη να παίξει το αγαπημένο του παιχνίδι από τη φορητή του συσκευή, με κορυφαία γραφικά και χωρίς την ανάγκη αγοράς νέου hardware. Μοναδική ανάγκη η καλή ευρυζωνική σύνδεση και μένει να δούμε αν παρόμοιες υπηρεσίες θα «απογειωθούν» με την επέκταση του 5G.