Τα παιδιά που παίζουν βιντεοπαιχνίδια σημειώνουν υψηλότερη βαθμολογία στα τεστ εγκεφαλικών λειτουργιών

2 έτη πριν
kid with tablet

Τα παιδιά που παίζουν βιντεοπαιχνίδια έχουν καλύτερη μνήμη και καλύτερο έλεγχο των κινητικών τους δεξιοτήτων από τα παιδιά που δεν παίζουν, σύμφωνα με μια νέα μελέτη που εξετάζει την εγκεφαλική λειτουργία των εφήβων.

Τα βιντεοπαιχνίδια μπορεί να μην ευθύνονται για αυτές τις διαφορές -άλλωστε η μελέτη δεν μπορεί να πει ποιες είναι οι αιτίες- όμως τα ευρήματα προστίθενται σε ένα ευρύτερο σύνολο αποτελεσμάτων που δείχνουν ότι οι gamers έχουν καλύτερες επιδόσεις σε ορισμένες δοκιμές εγκεφαλικής λειτουργίας. Αυτό ενισχύει τις προσπάθειες για την ανάπτυξη παιχνιδιών που μπορούν να αντιμετωπίσουν γνωστικά προβλήματα.

«Η μελέτη αυτή έρχεται να προστεθεί στα ευρήματα που έχουμε για την κατανόηση της σχέσης μεταξύ του να ασχολείσαι με βιντεοπαιχνίδια και της ανάπτυξης του εγκεφάλου», δήλωσε η Nora Volkow, διευθύντρια του Εθνικού Ινστιτούτου για την Κατάχρηση Ναρκωτικών.

Η μελέτη χρησιμοποίησε δεδομένα από τη μελέτη Adolescent Brain Cognitive Development (ABCD), η οποία ξεκίνησε το 2018 και παρακολουθεί την ανάπτυξη του εγκεφάλου σε χιλιάδες παιδιά στις Ηνωμένες Πολιτείες καθώς αυτά ενηλικιώνονται. Οι συμμετέχοντες περνούν περιοδικά από μια σειρά αξιολογήσεων, συμπεριλαμβανομένης της απεικόνισης του εγκεφάλου, των γνωστικών εργασιών, του ελέγχου ψυχικής υγείας, εξετάσεων σωματικής υγείας και άλλων πιο γενικών εξετάσεων.

Για να μελετήσει τα βιντεοπαιχνίδια και τη νόηση, η ερευνητική ομάδα της νέας μελέτης άντλησε στοιχεία από την πρώτη σειρά αξιολογήσεων της μελέτης ABCD. Αυτή περιελάμβανε δεδομένα για 2.217 παιδιά, 9 και 10 ετών. Η μελέτη ρώτησε τους συμμετέχοντες πόσες ώρες έπαιζαν βιντεοπαιχνίδια σε μια τυπική καθημερινή ημέρα ή μέσα στο Σαββατοκύριακο. Στη συνέχεια η ερευνητική ομάδα χώρισε την ομάδα σε gamers (παιδιά που έπαιζαν τουλάχιστον 21 ώρες την εβδομάδα) και σε μη gamers (παιδιά που δεν έπαιζαν καθόλου βιντεοπαιχνίδια μέσα στην εβδομάδα). Τα παιδιά που έπαιζαν μόνο περιστασιακά δεν συμπεριλήφθηκαν στη μελέτη. Στη συνέχεια, η ερευνητική ομάδα εξέτασε τις επιδόσεις των παιδιών σε τεστ που μετρούν την προσοχή, τον έλεγχο των παρορμήσεων και τη μνήμη.

Τα παιδιά που έπαιζαν βιντεοπαιχνίδια είχαν καλύτερες επιδόσεις στα τεστ, όπως διαπίστωσε η μελέτη. Είχαν επίσης διαφορές στα μοτίβα εγκεφαλικής δραστηριότητας από τους μη gamers - είχαν μεγαλύτερη δραστηριότητα σε περιοχές του εγκεφάλου που εμπλέκονται με την προσοχή και τη μνήμη όταν εκτελούσαν τα τεστ. Αξίζει να σημειωθεί ότι δεν υπήρχαν διαφορές μεταξύ των δύο ομάδων σε μετρήσεις της ψυχικής υγείας (προσθέτοντας περισσότερα στοιχεία που αντικρούουν τις ευρέως διαδεδομένες ανησυχίες ότι τα βιντεοπαιχνίδια κάνουν κακό στη συναισθηματική ευεξία).

Η μελέτη αυτή έρχεται να προστεθεί σε ένα μεγάλο όγκο εργασιών που δείχνουν διαφορές στους εγκεφάλους των gamers σε σύγκριση με τους μη gamers και υποδηλώνουν ότι οι πρώτοι έχουν πλεονέκτημα σε ορισμένους τύπους εγκεφαλικών λειτουργιών. Οι εταιρείες προσπαθούν να αξιοποιήσουν αυτές τις διαφορές για να αναπτύξουν βιντεοπαιχνίδια που θεραπεύουν γνωστικές καταστάσεις. Η Akili Interactive, για παράδειγμα, διαθέτει ένα συνταγογραφούμενο βιντεοπαιχνίδι για τη θεραπεία της ΔΕΠΥ και η DeepWell Digital Therapeutics θέλει να βρει τη θεραπευτική αξία σε υπάρχοντα παιχνίδια.

Πάντως δεν είναι ακόμη σαφές γιατί υπάρχουν διαφορές μεταξύ των δύο ομάδων (gamers και μη) και σε αυτή την ηλικιακή ομάδα. Ένα ενδεχόμενο θα μπορούσε να είναι ότι τα βιντεοπαιχνίδια προκαλούν τις βελτιώσεις στη νόηση ή ότι τα άτομα που έχουν ήδη καλύτερη προσοχή σε εργασίες όπως αυτές της παρούσας μελέτης έλκονται περισσότερο από τα βιντεοπαιχνίδια. Υπάρχουν επίσης πολλά διαφορετικά είδη βιντεοπαιχνιδιών, με τη μελέτη αυτή να μη ρωτά τους συμμετέχοντες με τι παιχνίδια ασχολούνται.

«Εξακολουθούν να υπάρχουν μεγάλα κενά στις γνώσεις μας για το θέμα αυτό», έγραψε ο Kirk Welker, νευροραδιολόγος στην Mayo Clinic, σε σχόλιο που συνοδεύει τη μελέτη.