Βρισκόμαστε στα μέσα Ιανουαρίου και η επικαιρότητα γύρω από την τεχνολογία συνεχίζει δυναμικά και μέσα στο 2024. Πάμε να δούμε τις σημαντικότερες ειδήσεις της προηγούμενης εβδομάδας.
Ολοκληρώθηκε η κορυφαία διεθνής έκθεση τεχνολογίας CES 2024
Η CES 2024 διεξήχθη όπως κάθε χρόνο αρχές Ιανουαρίου στο Las Vegas των ΗΠΑ. Με επίκεντρο φέτος την Τεχνητή Νοημοσύνη, η έκθεση προσέλκυσε πάνω από 130.000 επισκέπτες αλλά και 4.000 εταιρείες στους χώρους της. ΓΕΡΜΑΝΟΣ και G Blog βρεθήκαμε εκεί και είδαμε από διαφανείς τηλεοράσεις (SAMSUNG, LG) μέχρι ρομποτικούς βοηθούς όπως το Ballie! Φυσικά όλοι οι μεγάλοι του χώρου μάς παρουσίασαν τις νέες σειρές TVs. Η TCL ανακοίνωσε τη νέα γενιά της τεχνολογίας NXTPAPER, NXTPAPER 3.0, μαζί με νέα smartphones και tablets ενώ είδαμε laptops για κάθε ανάγκη και χρήση. Σημαντική εξέλιξη ότι για πρώτη φορά είδαμε πλήκτρο Copilot στο πληκτρολόγιο των laptops με αυό να προμηνύει την βαρύτητα που δίνεται στις AI λειτουργίες. Η MSI παρουσίασε όπως αναμενόταν τη νέα φορητή PC gaming κονσόλα, MSI Claw που ανταγωνίζεται Steam Deck και ROG Ally. Όλα όσα είδαμε στην έκθεση, μάς έκαναν να ανυπομονούμε για τη συνέχεια της χρονιάς!
Με πιο χαλαρούς κανόνες για προγραμματιστές πλέον το App Store
Η APPLE χαλάρωσε τους αυστηρούς κανόνες του App Store για να επιτρέψει στους αμερικανούς προγραμματιστές να συνδέουν εξωτερικούς ιστότοπους για αγορές εντός εφαρμογής. Η κίνηση έρχεται από τη στιγμή που το Ανώτατο Δικαστήριο απέρριψε την έφεση που ζητούσε να ανατραπεί η απόφαση που απαιτούσε από την APPLE να ανοίξει εναλλακτικές επιλογές πληρωμής. Ωστόσο, η APPLE εξακολουθεί να λαμβάνει προμήθεια 12-27% για τις αγορές που πραγματοποιούνται εκτός του App Store.
Οι προγραμματιστές χρειάζονται την έγκριση της APPLE προτού χρησιμοποιήσουν εξωτερικούς συνδέσμους και μπορούν να εμφανίζουν τους συνδέσμους μόνο σε μία θέση χωρίς αναδυόμενα παράθυρα. Η APPLE υποχρεώνει επίσης τους προγραμματιστές να υποβάλλουν μηνιαίες αναφορές σχετικά με τις εξωτερικές συναλλαγές, διατηρώντας το δικαίωμα ελέγχου των αρχείων και των χρεώσεων που έχουν γίνει.
Ορισμένοι εξέχοντες προγραμματιστές παραμένουν επιφυλακτικοί. Ο διευθύνων σύμβουλος της Epic Tim Sweeney το χαρακτήρισε "σχέδιο συμμόρφωσης με κακή πίστη", καταγγέλλοντας την αμοιβή 27% και τον τρόπο που η APPLE προωθεί τον τρόπο αυτό πληρωμής. Ο David Heinemeier Hansson δήλωσε ότι η APPLE θα "προκαλέσει προβλήματα " μ’ αυτή την παραχώρηση προκειμένου να αποτρέψει τους προγραμματιστές να τη χρησιμοποιήσουν. Και οι δύο προτείνουν ότι θα αμφισβητήσουν νομικά τις αλλαγές.
Έτσι, ενώ η APPLE έχει παραχωρήσει κάποιο έλεγχο υπό πίεση, οι προγραμματιστές θεωρούν ότι εξακολουθεί να διατηρεί ένα αθέμιτο πλεονέκτημα, δεσμευόμενοι ότι αυτός ο μακροχρόνιος αντιμονοπωλιακός αγώνας θα συνεχιστεί.
Η NASA καθυστερεί την πρώτη επανδρωμένη αποστολή Artemis μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2025
Η NASA ανακοίνωσε καθυστερήσεις στο πρόγραμμα εξερεύνησης της Σελήνης Artemis, αναβάλλοντας τις επανδρωμένες αποστολές Artemis 2 και Artemis 3. Το Artemis 2, που η εκτόξευσή του αρχικά είχε οριστεί για τον Νοέμβριο του 2024, στοχεύει τώρα τον Σεπτέμβριο του 2025. Η δοκιμαστική πτήση τεσσάρων ατόμων θα τεθεί σε τροχιά γύρω από τη Σελήνη παρόμοια με τη μη επανδρωμένη Artemis 1. Εν τω μεταξύ, η Artemis 3 -η οποία στοχεύει στην επιστροφή αστροναυτών στη σεληνιακή επιφάνεια για πρώτη φορά από το 1972- μετατέθηκε από το 2025 στον Σεπτέμβριο του 2026.
Ο Διοικητής της NASA Μπιλ Νέλσον επικαλέστηκε ως αιτιολογία για τις προσεκτικές καθυστερήσεις την παροχή περισσότερου χρόνου για την επίλυση των προκλήσεων με τις εξελίξεις που υπάρχουν για πρώτη φορά και τις πολύπλοκες ενσωματώσεις σε σχεδιαστικό επίπεδο. Οι αλλαγές παρέχουν συγκεκριμένα πρόσθετα περιθώρια για την επικύρωση των συστημάτων ασφαλείας του πληρώματος, την παραγωγή του διαστημικού σκάφους και την επίλυση απροσδόκητων ευρημάτων.
Για το Artemis 2, η NASA εξακολουθεί να εργάζεται για την πιστοποίηση νέων δυνατοτήτων, όπως η φόρτωση προωθητικού υλικού, τα συστήματα υποστήριξης ζωής και οι λειτουργίες διακοπής εκτόξευσης. Επιπλέον τα δεδομένα από το Artemis 1 έδειξαν την ανάγκη περαιτέρω ανάλυσης της απόδοσης του συστήματος θερμικής προστασίας κατά την επανείσοδο. Η απανθράκωση υλικού στη θερμική ασπίδα απαιτεί ολοκληρωμένη διερεύνηση της αιτίας προτού διακινδυνεύσουν ανθρώπινες ζωές.
Εν τω μεταξύ, οι δοκιμές αποδοχής αποκάλυψαν έναν ελαττωματικό σχεδιασμό κυκλώματος βαλβίδας στο σύστημα περιβαλλοντικού ελέγχου που απέτυχε στα κριτήρια για το Artemis 3. Η αντικατάσταση και ο επανέλεγχος αυτού του κρίσιμου εξαρτήματος για την εγγύηση της ασφάλειας θα απαιτήσει μήνες.
Ένα deepfake video της Taylor Swift χρησιμοποιήθηκε για απάτη με υποτιθέμενο διαγωνισμό της Le Creuset
Απατεώνες και γενικότερα κακόβουλοι χρήστες χρησιμοποιούν τεχνικές deepfake AI για να κλωνοποιήσουν φωνές και πρόσωπα διασημοτήτων όπως η Taylor Swift για ψεύτικες διαφημίσεις στις οποίες προσφέρουν δωρεάν προϊόντα. Διάφορες αναρτήσεις στο TikTok και διαφημίσεις στο δίκτυο της Meta παρουσίαζαν τη Swift κοντά σε μαγειρικά σκεύη Le Creuset, καθώς μια συνθετική έκδοση της φωνής της έλεγε στους "Swifties" ότι μπορούσαν να λάβουν ένα δωρεάν σετ πληρώνοντας 9,96 δολάρια για τα μεταφορικά. Οι διαφημίσεις συνδέονταν με ψεύτικους ιστότοπους που μιμούνταν μάρκες όπως το Food Network, με ψεύτικες μαρτυρίες και άρθρα που πωλούσαν την ψεύτικη προώθηση.
Αφού έδωσαν στοιχεία πληρωμής, οι πελάτες, όπως ήταν αναμενόμενο, δεν έλαβαν ποτέ τα προϊόντα, ενώ υπέστησαν μηνιαίες χρεώσεις. Η Le Creuset επιβεβαίωσε ότι δεν υπήρξε καμία τέτοια προσφορά. Πέρα από τη Swift, η εικόνα της σχεδιάστριας Joanna Gaines έχει καταχραστεί τόσο μέσω επαληθευμένων λογαριασμών όσο και μέσω "χορηγούμενων" αναρτήσεων.
Τον Απρίλιο του 2023, το Better Business Bureau προειδοποίησε για την ποιότητα των διαφημίσεων που χρησιμοποιούν AI celebrity deepfakes για να εξαπατήσουν τους καταναλωτές. Έκτοτε, έχουν εμφανιστεί πρόσθετα παραδείγματα υψηλού προφίλ, συμπεριλαμβανομένων των Luke Combs, Tom Hanks και Gayle King. Το πρόβλημα εξακολουθεί να υφίσταται επειδή οι πλατφόρμες φέρουν επί του παρόντος τη μεγαλύτερη ευθύνη για την παρακολούθηση των deepfakes, με όχι και τόσο συνεπείς ρυθμίσεις.
Το YouTube περιέγραψε νέες διαδικασίες για deepfake βίντεο, αλλά συνεργάζεται την ίδια ώρα με μουσικούς για την εξουσιοδοτημένη κλωνοποίηση φωνής μέσω AI, δείχνοντας τις διπλές δυνατότητες της τεχνολογίας. Στο Κογκρέσο, το 2022 παρουσιάστηκαν δύο νομοσχέδια - το No Fakes Act και το Deepfakes Accountability Act - αλλά το μέλλον τους είναι αβέβαιο. Μόνο λίγες πολιτείες, όπως η Καλιφόρνια και η Φλόριντα, έχουν νόμους σχετικά με τη χρήση AI.
Η HERTZ πουλάει 20.000 EV και τα αντικαθιστά με οχήματα που κινούνται με φυσικό αέριο
Η HERTZ ανακοίνωσε ότι θα πουλήσει περίπου 20.000 ηλεκτρικά οχήματα από το στόλο της στις ΗΠΑ, που αντιπροσωπεύουν περίπου το ένα τρίτο του παγκόσμιου αποθέματος ηλεκτρικών οχημάτων της. Η εταιρεία επικαλέστηκε τα συνεχιζόμενα υψηλά έξοδα από συγκρούσεις και επισκευές, ειδικά για τα EV, ως αιτιολογία για τη μείωση των αποθεμάτων της σε EV. Τα έσοδα θα επανεπενδυθούν εν μέρει στην επέκταση του στόλου της HERTZ που κινείται με φυσικό αέριο αντ' αυτού.
Η απόφαση αυτή της εταιρείας ευθυγραμμίζεται με προηγούμενες ενδείξεις δισταγμού γύρω από φιλόδοξα σχέδια ηλεκτροκίνησης. Το 2021, η HERTZ δημοσιοποίησε μια παραγγελία 100.000 οχημάτων από την Tesla. Το 2021 η εταιρεία συμφώνησε με τη Polestar για την προμήθεια έως και 65.000 EV σε διάστημα 5 ετών. Ωστόσο, η HERTZ δήλωσε τον περασμένο Οκτώβριο ότι θα επιβραδύνει συνολικά τις αγορές EV.
Ο διευθύνων σύμβουλος Stephen Scherr δήλωσε ότι τα EVs έχουν διπλάσιο κόστος επισκευών για τη HERTZ απ’ ό,τι τα αυτοκίνητα βενζίνης. Η αλλαγή στη στρατηγική αποσκοπεί στην καλύτερη εξισορρόπηση της προσφοράς στόλου με την πραγματική ζήτηση EV. Η εξάλειψη των ενοικιάσεων EV με χαμηλότερο περιθώριο κέρδους και ο περιορισμός του κόστους επισκευής είναι σαφείς στόχοι για την εταιρεία.
Από την πλευρά των καταναλωτών, τα περισσότερα EV για μεταπώληση στον ιστότοπο μεταχειρισμένων αυτοκινήτων της Tesla είναι Model 3 και Model Y, γεγονός που υποδηλώνει πρόσφατες επαναγορές. Καθώς η ζήτηση δείχνει να πέφτει δεδομένης της υψηλής διαθεσιμότητας μεταχειρισμένων EV αλλά και επειδή οι εταιρείες ενοικίασης συναντούν πρακτικά εμπόδια, οι δεσμεύσεις μεγάλης κλίμακας για τα ηλεκτρικά οχήματα αποδεικνύονται σύμφωνα με πολλούς…πρόωρες.