Το Instagram καταργεί τη λειτουργία "Live Shopping" που επέτρεπε στους δημιουργούς να επισημαίνουν (tag) απευθείας προϊόντα και να προωθούν συνδέσμους στις ζωντανές μεταδόσεις τους τα τελευταία δύο χρόνια. Την περασμένη εβδομάδα, η εταιρεία ανακοίνωσε την αλλαγή σε μια ανάρτηση του Help Center και σημείωσε ότι ο επίσημος τερματισμός της λειτουργίας έχει οριστεί για τις 16 Μαρτίου 2023.
«Αυτή η αλλαγή θα μας βοηθήσει να επικεντρωθούμε στα προϊόντα και τις λειτουργίες που παρέχουν τη μεγαλύτερη αξία στους χρήστες μας», πρόσθεσε η εταιρεία - υπονοώντας ότι το Live Shopping δεν τα πήγε και τόσο καλά το διάστημα που ακολούθησε το λανσάρισμά του το 2020. Οι δημιουργοί θα εξακολουθούν να μπορούν να κάνουν livestreaming στο Instagram, απλώς δεν θα μπορούν να ενσωματώνουν εύκολα συνδέσμους προϊόντων ενώ η μετάδοση βρίσκεται σε εξέλιξη.
Η κίνηση αυτή φαίνεται να εντάσσεται στο πλαίσιο της μείωσης του κόστους και της επαναπροσδιορισμού της Meta μετά από ένα οικονομικά ταραχώδες 2022. Για να καθησυχάσει τις αμφιβολίες και τους επενδυτές της, ο τεχνολογικός γίγαντας έδωσε κάποιες μεγάλες υποσχέσεις για τη μείωση των εξόδων, ονομάζοντας το 2023 "έτος αποδοτικότητας", στην πιο πρόσφατη ανακοίνωση των οικονομικών κερδών του. Βεβαίως, παραμένει γεγονός ότι η εταιρεία ξοδεύει πάνω από 1 δισεκατομμύριο δολάρια το μήνα για τα εγχειρήματα metaverse και VR.
Το Facebook, το οποίο ανήκει στη Meta, ανακοίνωσε παρόμοιες αλλαγές τον Αύγουστο του 2022 - τερματίζοντας το πείραμά του με τις ζωντανές συνδέσεις αγορών. Ήδη φέτος, το Instagram αφαίρεσε την καρτέλα αγορών από την εφαρμογή του, δίνοντας τέλος σε μια λειτουργία που είχε επενδύσει πολύ. Αν και πολλές εταιρείες πόνταραν πολλά στο ηλεκτρονικό εμπόριο κατά τη διάρκεια της πανδημίας, η πραγματικότητα της επιστροφής σε μια λιγότερο προβληματική ρουτίνα απέδειξε ότι η στροφή προς τις ηλεκτρονικές αγορές δεν ήταν εντελώς μόνιμη.
Και παρόλο που το live shopping έχει πραγματικά απογειωθεί σε ορισμένες χώρες όπως η Κίνα, οι προσπάθειες των τεχνολογικών εταιρειών να καταστήσουν τις ζωντανές αγορές μέσω εφαρμογών κοινωνικής δικτύωσης μια σημαντική ροή εσόδων από τους χρήστες των ΗΠΑ, δεν έχουν αποδώσει. Μια έκθεση του Οκτωβρίου 2022 από το TIME σημείωσε ότι το κοινωνικό εμπόριο αντιπροσώπευε μόνο το 5% του συνόλου των πωλήσεων ηλεκτρονικού εμπορίου πέρυσι. Το TikTok ξεκίνησε τη λειτουργία αγορών εντός της εφαρμογής του σε συγκεκριμένες πολιτείες των ΗΠΑ τον Νοέμβριο, αλλά ακόμη και αυτός ο ελιγμός ήταν μια σημαντική μείωση της κλίμακας σε σχέση με τα αρχικά σχέδια της πλατφόρμας.
Παρόλο που το Instagram εγκαταλείπει το Live Shopping, η πλατφόρμα δεν εγκαταλείπει εντελώς το πλάνο της για το ηλεκτρονικό εμπόριο. «Τα ψώνια είναι σημαντικά για το Instagram. Το 90% των ανθρώπων ακολουθούν τουλάχιστον μία επιχείρηση στο Instagram», ανέφερε εκπρόσωπος της εταιρείας.
Οι χρήστες θα εξακολουθούν να μπορούν να πραγματοποιούν απευθείας αγορές μέσω διαφημίσεων που εμφανίζονται στην πλατφόρμα. Ο εκπρόσωπος της εταιρείας σημείωσε επίσης ότι τόσο το Instagram όσο και το Facebook συνεχίζουν να επιτρέπουν στους χρήστες να πραγματοποιούν αγορές "με μερικά taps", μέσω των ιστοριών, των Reels και της κύριας ροής. Έτσι μπορεί το Instagram να καταργεί ένα εργαλείο που είχαν οι δημιουργοί για να κερδίσουν χρήματα από τις χορηγίες των εμπορικών σημάτων, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι η πλατφόρμα σταμάτει εντελώς τις online αγορές μέσω αυτής.