Πριν από μερικά χρόνια, τα βασικά κριτήρια επιλογής ενός αυτοκινήτου ήταν η τιμή του, ο σχεδιασμός του, οι επιδόσεις του και ενδεχομένως η κατανάλωση του. Πλέον, όμως, στα κριτήρια έχει προστεθεί ένα ακόμη: πως βελτιώνεται η εμπειρία οδήγησης χάρη στην ενσωμάτωση ψηφιακών τεχνολογιών και ιδίως όσον αφορά στη δυνατότητα σύνδεσης στο Διαδίκτυο. Το «έξυπνο» αυτοκίνητο είναι πλέον εδώ.
Πρακτικά, δεν υπάρχει κάποιο αυτοκίνητο που να τέθηκε σε κυκλοφορία τα τελευταία 3-4 χρόνια που να μην διαθέτει τη δυνατότητα σύνδεσης στο Διαδίκτυο. Αρκετές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν δημιουργήσει τις δικές τους πλατφόρμες δικτύωσης και infotainment (σ.σ. από τις λέξεις information και entertainment) με όλο και περισσότερες να υποστηρίζουν είτε το Apple Car είτε το Android Auto είτε και τα δύο. Το αυτοκίνητο μας γίνεται ουσιαστικά μία προέκταση του smartphone μας και μπορούμε να αξιοποιούμε τις δυνατότητες των apps μας χρησιμοποιώντας τα συστήματα του αυτοκινήτου. Είναι πολύ πρακτικό όταν μπαίνεις στο νέο σου αυτοκίνητο να μπορείς να συνδέεις το Spotify σου και να μπορείς άμεσα να ακούς τη μουσική σου ή τα podcasts σου την ώρα που οδηγείς χρησιμοποιώντας το ηχοσύστημα του αυτοκινήτου.
Στη νέα εποχή του αυτοκινήτου, η είσοδος των ψηφιακών τεχνολογιών είναι τέτοια που η εμπειρία οδήγησης διαφοροποιείται. Πλέον μέσα από τις οθόνες του αυτοκινήτου -με τις οθόνες αφής να γίνονται όλο και πιο δημοφιλείς- μπορείς να έχεις πρόσβαση σε όλες εκείνες τις πληροφορίες που έχεις και μέσα από το smartphone σου. Από ενημέρωση για την κίνηση στους δρόμους μέχρι να ενημερώνεσαι για τα μηνύματα που έρχονται στο smartphone σου και τις προβλέψεις για τον καιρό. Είναι προφανές ότι αυτό σημαίνει και καλύτερη οδηγική ασφάλεια καθώς δεν χρειάζεται να κοιτάς το smartphone σου όταν άκουσες τον ήχο ειδοποίησης για νέα μηνύματα και αγχώνεσαι για το τι μπορεί να είναι αυτό το μήνυμα.
Παράλληλα, βλέπουμε όλο και περισσότερα οχήματα να έχουν φωνητικούς βοηθούς. Ακόμη τα ελληνικά δεν υποστηρίζονται αλλά γενικώς οι Έλληνες έχουμε πολύ καλή σχέση με την αγγλική (σ.σ. σε επίπεδο ΕΕ θα έλεγε κανείς ότι είμαστε από τις χώρες όπου μιλάμε εξαιρετικά αγγλικά και με προφορά που μπορούν να την καταλάβουν άπαντες).
Το αυτοκίνητο του σήμερα είναι ένα «διασυνδεδεμένο» όχημα. Και βρισκόμαστε στην πρώτη φάση θα έλεγε κανείς των εξελίξεων που θα δούμε τα επόμενα χρόνια. Όσοι χρησιμοποιούν ηλεκτροκίνητα οχήματα είναι πολύ πιθανό να δουν ταχύτερα αυτή την όλο και μεγαλύτερο «εμπλοκή» των ψηφιακών τεχνολογιών στο αυτοκίνητο τους. Στο εξωτερικό, υπάρχουν αυτοκινητοβιομηχανίες που εγκαθιστούν συστήματα στα ηλεκτροκίνητα μοντέλα τους, τα οποία προτείνουν στον οδηγό ποια είναι η βέλτιστη διαδρομή για να ακολουθήσει με βάση την οδηγική συμπεριφορά του αλλά και του αναφέρουν που θα πρέπει να σταματήσει για να φορτίσει το αυτοκίνητο του. Και αν χρειαστεί, κάνουν και κράτηση στο φορτιστή που θα χρειαστούν ύστερα από 2-3 ώρες ταξιδιού!
Τα big data αποκτούν όλο και μεγαλύτερη σημασία για τις αυτοκινητοβιομηχανίες, οι οποίες τα χρειάζονται προκειμένου να πάμε στο επόμενο βήμα που δεν είναι άλλο από την αυτόνομη οδήγηση. Ήδη βλέπουμε τέτοιες περιπτώσεις (π.χ. Tesla) αλλά μέσα στην επόμενη δεκαετία η αυτόνομη οδήγηση, τουλάχιστον στους αυτοκινητοδρόμους της Ευρώπης και της βόρειας Αμερικής είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα είναι μία πραγματικότητα. Έναν τομέα όπου το 5G -και ιδίως το χαρακτηριστικό της χαμηλής απόκρισης (latency)- θα παίξει καθοριστικό ρόλο προκειμένου να γίνει πραγματικότητα αυτό το σενάριο. Αν και προσωπικά, αυτό που θα ήθελα περισσότερο απ’ οτιδήποτε άλλο είναι να οδηγώ ένα αυτοκίνητο με head-up οθόνη με όλες τις πληροφορίες να προβάλλονται στο παρπρίζ του οχήματος.
Σε κάθε περίπτωση, το μέλλον του αυτοκινήτου είναι ηλεκτρικό και ψηφιακό. Τα αυτοκίνητα μας γίνονται όλο και πιο «έξυπνα» και καθώς τα δεδομένα που θα παράγουν θα αυξάνονται θα αρχίσουμε να βλέπουμε όλο και πιο καινοτόμες υπηρεσίες. Δεν είναι μακριά η μέρα που το αυτοκίνητο θα σε ενημερώσει ότι πρέπει να πας άμεσα στο συνεργείο για προληπτικό έλεγχο ή για αλλαγή κάποιου συστήματος προκειμένου να μη σε «αφήσει» στη μέση του δρόμου. Ή θα καταλαβαίνουν ότι ο οδηγός αντιμετωπίζει κάποιο πρόβλημα υγείας και θα σταματούν άμεσα το όχημα. Ή θα πηγαίνουν μόνα τους στην πλησιέστερη διαθέσιμη θέση στάθμευσης. Ή θα λειτουργούν απλά ως ένας ψηφιακός βοηθός που θα μας κάνει πιο εύκολη την καθημερινότητα μας. Και πιστέψτε με η μέρα που θα τα δούμε όλα αυτά να αρχίσουν να εφαρμόζονται δεν είναι και τόσο μακριά.