Έρευνα αναφέρει πως το Facebook ενισχύει τα συμπτώματα στους καταθλιπτικούς

1 έτος πριν
Facebook

Έρευνα που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό Computers in Human Behavior αποδεικνύει πως το Facebook ενισχύει τα συμπτώματα κατάθλιψης σε ήδη καταθλιπτικά άτομα, με την υπέρ του δέοντος χρήση της πλατφόρμας να καταστρέφει σε μεγάλο βαθμό την αυτοεκτίμησή τους.

Η έρευνα αποσκοπεί στη διερεύνηση της σχέσης μεταξύ του εθισμού στο Facebook, των καταθλιπτικών εμπειριών (δίνοντας έμφαση στην αυτοκριτική και την εξάρτηση) και την κλίμακα της κατάθλιψης. Σε αυτή συμμετείχαν περί τους 250 χρήστες του Facebook στη Μαλαισία οι οποίοι είχαν διαγνωστεί με κατάθλιψη, με τη συμπεριφορά τους να εξετάζεται σε ένα διάστημα έξι μηνών.

Το αποτέλεσμά της ήταν εντυπωσιακό αν και σίγουρα όχι μη αναμενόμενο: το Facebook μεγαλώνει τη σοβαρότητα των καταθλιπτικών καταστάσεων τις οποίες βιώνει ο χρήστης -τόσο στο παρόν όσο και στο μέλλον. Το δίκτυο ενισχύει σημαντικά την αίσθηση της μηδενικής αυτοαξίας μέσω καταθλιπτικών εμπειριών οι οποίες οδηγούν στην κατάθλιψη. Το γεγονός μάλιστα ότι οι καταστάσεις αυτές δεν διήρκεσαν για πάνω από έξι μήνες, καθιστούν τον εθισμό στο Facebook ως μία εξαιρετικά εύστοχη μέθοδο πρόβλεψης εμφάνισης καταθλιπτικής συμπεριφοράς. Οι χρήστες που περνούσαν περισσότερο χρόνο στο Facebook, παρουσίασαν πιο έντονα συμπτώματα κατάθλιψης, απόρροια της μεγαλύτερης έλλειψης αποδοχής από τους άλλους που βίωσαν.

«Η παρακολούθηση της χρήσης του Facebook από άτομα που έχουν διαγνωστεί με κατάθλιψη είναι χρήσιμη, αφού αποδεικνύεται πως η χρήση του ενισχύει τα συμπτώματά τους», ανέφερε ο Soon Li Lee, λέκτορας ψυχολογίας στο πανεπιστήμιο Monash της Μαλαισίας και επικεφαλής της έρευνας. «Τα ευρήματα που έχουμε στη διάθεσή μας, αποδεικνύουν ότι ο εθισμός στο δίκτυο αυξάνει το μέγεθος της κατάθλιψης. Με άλλο και υγιέστερο τύπο χρήσης (π.χ. την αναζήτηση υποστήριξης στα social media), τα αποτελέσματα ενδεχομένως να ήταν διαφορετικά», συνέχισε. «Ευελπιστούμε στο μέλλον να μπορέσουμε να βρούμε τον τρόπο να εξετάσουμε το πρόβλημα “της κότας και του αβγού” (π.χ. το πώς η χρήση της τεχνολογίας επηρεάζει το μέγεθος της κατάθλιψης ή το πώς το μέγεθος της κατάθλιψης επηρεάζει τη χρήση της τεχνολογίας)».