Σε μια κίνηση για την ενίσχυση της μετάβασης στα ηλεκτρικά οχήματα (EV), το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενέκρινε το νόμο για την απαγόρευση της πώλησης νέων αυτοκινήτων βενζίνης και ντίζελ στην ΕΕ, αρχής γενομένης από το 2035.
Η νέα νομοθεσία θέτει την πορεία προς την επίτευξη μηδενικών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2) για τα νέα επιβατικά αυτοκίνητα και τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα το 2035. Αυτό αποτελεί στόχο για το σύνολο του στόλου της ΕΕ για τη μείωση των εκπομπών CO2 που παράγονται από τα νέα αυτοκίνητα και τα φορτηγά κατά 100 % σε σύγκριση με το 2021.
Η Επιτροπή θα παρουσιάσει έως το 2025 μια μεθοδολογία για την αξιολόγηση και την υποβολή στοιχείων σχετικά με τις εκπομπές CO2 καθ' όλη τη διάρκεια του κύκλου ζωής των αυτοκινήτων και των φορτηγών που πωλούνται στην αγορά της ΕΕ.
«Ο κανονισμός αυτός ενθαρρύνει την παραγωγή οχημάτων με μηδενικές και χαμηλές εκπομπές ρύπων. Περιέχει μια φιλόδοξη αναθεώρηση των στόχων για το 2030 και έναν στόχο μηδενικών εκπομπών για το 2035, ο οποίος είναι ζωτικής σημασίας για την επίτευξη της κλιματικής ουδετερότητας έως το 2050», δήλωσε ο Jan Huitema, μέλος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.
«Η αγορά και η οδήγηση αυτοκινήτων με μηδενικές εκπομπές θα γίνει φθηνότερη για τους καταναλωτές και μια αγορά μεταχειρισμένων αυτοκινήτων θα εμφανιστεί ταχύτερα. Αυτό καθιστά τη βιώσιμη οδήγηση προσιτή σε όλους», πρόσθεσε ο Huitema.
Στους κατασκευαστές που είναι υπεύθυνοι για μικρούς όγκους παραγωγής σε ένα ημερολογιακό έτος (1.000 έως 10.000 νέα αυτοκίνητα ή 1.000 έως 22.000 νέα φορτηγά) μπορεί να χορηγηθεί εξαίρεση από το νόμο μέχρι το τέλος του δήλωσε η Επιτροπή 2035 ενώ παραμένει η εξαίρεση για όσους ταξινομούν λιγότερα από 1.000 νέα οχήματα ετησίως.
Κάθε δύο χρόνια, αρχής γενομένης από το τέλος του 2025, η Επιτροπή θα δημοσιεύει έκθεση για την αξιολόγηση της προόδου προς την οδική κινητικότητα μηδενικών εκπομπών.
Ο νόμος έγινε για πρώτη φορά αποδεκτός από τους διαπραγματευτές των χωρών της ΕΕ, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή τον περασμένο Οκτώβριο.