Τον Μάιο του 2020 ανακοινώθηκε πως το GIPHY, η γνωστή βάση δεδομένων και μηχανή αναζήτησης GIF, είχε εξαγοραστεί από τη Facebook (νυν Meta) έναντι του ποσού των $400 εκατ. Το deal είχε κλείσει και έμεναν κάποιες τυπικές εγκρίσεις. Ή τουλάχιστον έτσι πίστευαν ο Zuckerberg κι η παρέα του. Διότι ο Φορέας Προστασίας του Ανταγωνισμού στο Ηνωμένο Βασίλειο (Competition and Markets Authority ή CMA) είχε άλλη άποψη.
Έχοντας εξετάσει λοιπόν την υπόθεση, η CMA έκανε γνωστό το σκεπτικό της, σύμφωνα με το οποίο, η Meta θα μπορούσε να άρει την πρόσβαση ανταγωνιστικών υπηρεσιών στις υπηρεσίες του GIPHY. Ως εκ τούτου όχι απλά δεν έδωσε την έγκρισή της για την επισφράγιση της εξαγοράς αλλά πλέον αναγκάζει τη Meta να βρει αγοραστή για το GIPHY -εφ’ όσον δεν προχωρήσει σε έφεση. Την ίδια στιγμή ο επιχειρηματικός κόσμος παρακολουθεί την υπόθεση με κομμένη την ανάσα αφού η ολοκλήρωσή της θα μπορούσε να δημιουργήσει δεδικασμένο.
Είναι άλλωστε η πρώτη φορά που σχετικός φορέας ανάβει κόκκινο σε τέτοιου είδους εξαγορά από κάποιον «μεγάλο» της τεχνολογίας. Συνήθως υπήρχαν κάποιες δεσμεύσεις που έπρεπε να γίνουν, σε κάποιες πιο ακραίες περιπτώσεις έπεφταν και κάποια πρόστιμα και το θέμα τελείωνε εκεί. Με τον τρόπο αυτό κολοσσοί ήταν σε θέση να απορροφήσουν χωρίς πολλά-πολλά υποσχόμενα startups τα οποία φυσικά δεν είχαν την παραμικρή δύναμη να ορθώσουν ανάστημα. Τα λεγόμενα «killer acquisitions» έδιναν κι έπαιρναν για χρόνια με το Facebook κάπως έτσι να ‘χει κάνει δικά του Instagram και WhatsApp.
«Οι ίδιοι φορείς που επέτρεψαν στο Facebook να απορροφήσει Instagram και WhatsApp, πλέον ελέγχουν εξονυχιστικά και την παραμικρή εξαγορά των μεγάλων πλατφορμών», αναφέρει η Eleanor Tyler, αναλύτρια στην εταιρεία Bloomberg Law. «Αυτό δείχνει μια αλλαγή συμπεριφοράς που είναι ιδιαιτέρως σημαντική», συνεχίζει. «Οι κατά συρροή εξαγορές αποτελούν τη λεγόμενη στρατηγική Pac-Man», συμπληρώνει η Ομοσπονδιακή Επίτροπος Εμπορίου των ΗΠΑ, Rebecca Slaughter. «Εκατοντάδες μικρότερες εξαγορές μπορούν να δημιουργήσουν έναν μονοπωλιακό γίγαντα».