Amazon Marketplace: Πώς «γδύνει» τους πωλητές του

2 έτη πριν
Amazon Marketplace

Δύσκολα τα πράγματα για μικρές επιχειρήσεις και κατασκευαστές που πωλούν τα προϊόντα τους μέσω του Amazon Marketplace. Έκθεση του μη κερδοσκοπικού Ινστιτούτου Τοπικής Αυτονομίας των ΗΠΑ (Institute for Local Self-Reliance ή ILSR) αναφέρει πως ο κολοσσός του Jeff Bezos αποκόμισε από τις προμήθειες που επέβαλε σε τρίτους πωλητές το 2021 το ιλιγγιώδες ποσό των $121 δισ. Μάλιστα, όπως εξηγεί η εκ των συντακτών της εν λόγω έκθεσης, Stacy Mitchell, η προμήθεια του Amazon στις πωλήσεις μικρών επιχειρήσεων μέσω του Marketplace του έχει εκτοξευτεί από τα $19 για κάθε $100 πωλήσεων το 2014 στα $34 σήμερα.

«Μία εταιρεία που φτιάχνει ή πουλά καταναλωτικά προϊόντα πάει χαμένη είτε πουλά, είτε δεν πουλά στο Amazon», αναφέρει η Mitchell τονίζοντας πως το Prime με τα δωρεάν μεταφορικά του έρχεται να «επιβάλλει» στους χρήστες του Amazon να το χρησιμοποιούν πρακτικά για κάθε αγορά τους. Το συγκεκριμένο πρόγραμμα άλλωστε αποδεικνύεται πραγματικό χρυσορυχείο για τον αμερικανικό κολοσσό, με τον Bezos να αποκαλύπτει τον Απρίλιο πως η βάση συνδρομητών του είχε ξεπεράσει τα 200 εκατ.

Θεωρητικά κάποιος θα μπορούσε να εκμεταλλευτεί και τις άλλες πλατφόρμες marketplace που υπάρχουν στο διαδίκτυο, ωστόσο οι όροι χρήσης του Amazon μοιάζουν να τον ακολουθούν και εκεί, αφού οφείλει να έχει παντού τις ίδιες τιμές. Σε περίπτωση που το Amazon εντοπίσει πως πωλητές διαθέτουν τα προϊόντα τους σε χαμηλότερες τιμές αλλού, έχει κάθε δικαίωμα να λάβει τα μέτρα του (από την τοποθέτηση ειδικής σήμανσης, μέχρι τον αποκλεισμό του πωλητή). Μάλιστα η εταιρεία πέρασε στην αντεπίθεση, κατηγορώντας το ILSR πως έχει «φουσκώσει» τις χρεώσεις της με προαιρετικές υπηρεσίες που φτάνουν το 17%.

Το μόνο βέβαιο είναι πως πλατφόρμες όπως αυτές των Etsy, eBay, Shopify, BigCommerce, Walmart και Target παίζουν τα ρέστα τους προκειμένου να ενισχυθούν σε μία αγορά που λόγω και Covid ανθεί τα τελευταία δύο χρόνια πρωτίστως στις ΗΠΑ και δευτερευόντως στην Ευρώπη. Και η μάχη μαίνεται…