Στενεύει ο κλοιός για τους «μεγάλους» της τεχνολογίας, καθώς η νέα νομοθεσία που ετοιμάζεται να περάσει η Ευρωπαϊκή Ένωση, φέρνει τις λεγόμενες Big Tech εταιρείες (Google, Apple, Amazon, Facebook, Microsoft κλπ) προ των ευθυνών τους, όσον αφορά στο περιεχόμενο που φιλοξενούν οι πλατφόρμες και τα δίκτυά τους. Έναν μήνα μετά την ψήφιση της νομοθεσίας των ψηφιακών αγορών (Digital Markets Act ή DMA), έρχεται και η νομοθεσία περί ψηφιακών υπηρεσιών (Digital Services Act ή DSA) για να ολοκληρώσει τις εντυπωσιακότερες μεταρρυθμίσεις που έχουμε δει σχετικά με την προστασία του ιδιωτικού απορρήτου στην εποχή του διαδικτύου.
Με τη DSA, ιστοσελίδες και δίκτυα δε θα μπορούν πλέον να στοχεύουν χρήστες βάσει θρησκευτικών πεποιθήσεων, σεξουαλικών προτιμήσεων ή φύλου. Επιπρόσθετα, θα πρέπει να επαναδιατυπώσουν τους όρους χρήσης τους προκειμένου αυτοί να είναι κατανοητοί από ανήλικους τους οποίους, σημειωτέον, δίκτυα όπως το Facebook, το TikTok και το Instagram δε θα επιτρέπεται πλέον να στοχεύουν με στόχο την προβολή διαφημίσεων. Οι πλατφόρμες θα πρέπει, ακόμα, να είναι σε θέση να αποδείξουν τις ενέργειες που κάνουν προκειμένου να αντιμετωπίσουν τα φαινόμενα της προπαγάνδας και της διασποράς ψευδών ειδήσεων. Όπως δηλώνει αξιωματούχος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής «ο νέος νόμος φανερώνει ότι οι τεράστιοι τεχνολογικοί κολοσσοί δεν μπορούν να να κάνουν ό,τι θέλουν και σε καμία περίπτωση μπορούν να ορίζουν μονομερώς τους όρους για το τι μπορούν ή δεν μπορούν να δουν οι χρήστες τους». Μάλιστα η Ε.Ε προχωρά και σε προληπτικές κινήσεις με τη σύσταση ενός μηχανισμού έκτακτης ανάγκης προκειμένου να αναγκάζει τις πλατφόρμες να λαμβάνουν μέτρα για την αντιμετώπιση της παραπληροφόρησης ή της προπαγάνδας σε συνάρτηση με την πανδημία COVID-19 και του πολέμου στην Ουκρανία.
Οι μεγάλες εταιρείες μάλιστα (αυτές που αριθμούν τουλάχιστον 45 εκατ. χρήστες στην Ευρωπαϊκή Ένωση) δε θα έχουν κανένα περιθώριο προσαρμογής, αφού θα κληθούν να συμμορφωθούν με τη νέα νομοθεσία με το που ψηφιστεί αυτή. Σύμφωνα με την Κομισιόν, αυτές θα είναι που θα χρηματοδοτήσουν τους ελεγκτικούς μηχανισμούς με ένα ποσό γύρω στα €20-30 εκατομμύρια ετησίως. Σε περίπτωση δε που βρεθούν να έχουν παραβεί τον νόμο, θα κινδυνεύουν με πρόστιμα που θα φτάνουν έως και το 6% του παγκόσμιου τζίρου τους. Η Επίτροπος Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Margrethe Vestager ανέφερε πως τα νέα μέτρα αποσκοπούν στο να κάνουν τους χρήστες να αισθάνονται «ασφαλείς όντες online, αγοράζοντας προϊόντα και καθώς εκφράζονται».