Οι adblockers στο επίκεντρο των αλλαγών που έρχονται στα plugins του Chrome browser

11 μήνες πριν
adblocker word cloud

Η GOOGLE προχωρά με το αμφιλεγόμενο σχέδιό της να περιορίσει τις δυνατότητες των ad blockers στο Chrome browser μέσω μιας νέας μορφής επέκτασης που ονομάζεται Manifest V3 που θα πρέπει να χρησιμοποιούν οι προγραμματιστές. Αφού αντιμετώπισε επικρίσεις και ανέστειλε την κυκλοφορία πέρυσι, η εταιρεία λέει τώρα ότι θα συνεχίσει τη διαδικασία σταδιακής κατάργησης του Manifest V2 ξεκινώντας από τον Ιούνιο του 2024.

Συγκεκριμένα, το Manifest V3 που αποτελεί το λογισμικό που είναι υπεύθυνο για όλα τα plugins στον Chrome browser, θα ενεργοποιηθεί άμεσα στα δοκιμαστικά κανάλια του Chrome, όπως τα Dev, Beta και Canary. Αυτό σημαίνει για όσους τρέχουν κάποια απ’ αυτές τις εκδόσεις ότι θα απενεργοποιηθούν αυτόματα οι επεκτάσεις που έχουν ήδη εγκατεστημένες και οι οποίες στηρίζονται στο Manifest V2, ενώ δεν θα είναι εφικτή η εγκατάστασή τους από το Web Store. Η GOOGLE δήλωσε ότι το χρονοδιάγραμμα επέκτασης στη σταθερή έκδοση “μπορεί να ποικίλει ανάλογα με τα δεδομένα που συλλέγονται" κατά τη διάρκεια των δοκιμών.

Ενώ κάποιες αλλαγές θεσπίστηκαν ως απάντηση στην αρχική κατακραυγή, το νέο πρότυπο θα περιορίσει τελικά τις δημοφιλείς επεκτάσεις των ad blockers που χρησιμοποιούν εκατομμύρια χρήστες παγκοσμίως στα laptops τους. Η GOOGLE υποστηρίζει ότι το V3 επιτρέπει ένα ελαφρύτερο, πιο ασφαλές πρόγραμμα περιήγησης, αλλά οι επικριτές αντιτείνουν ότι δίνει στην εταιρεία μεγαλύτερο έλεγχο στον αποκλεισμό περιεχομένου.

Το Ίδρυμα “Electronic Frontier Foundation” χαρακτήρισε τις περιγραφές της GOOGLE για την αύξηση της ιδιωτικότητας και των επιδόσεων που φέρνει το Manifest V3 ως "απατηλές και απειλητικές", αμφισβητώντας τους ισχυρισμούς για βελτιώσεις στην ασφάλεια. Ο υπεύθυνος λειτουργιών του Firefox αμφισβήτησε επίσης τα όποια οφέλη, σημειώνοντας ότι τα κακόβουλα plugins ενδιαφέρονται κυρίως για την αθέμιτη πρόσβαση σε δεδομένα, η οποία παραμένει αμετάβλητη στο V3. 

Το μοναδικό αδιαμφισβήτητο αποτέλεσμα είναι τα προβλήματα που θα αντιμετωπίσουν όσοι επιθυμούν να μπλοκάρουν την εμφάνιση διαφημίσεων κατά το browsing. Ενώ το V2 δεν θέτει περιορισμούς και λειτουργεί αποτελεσματικά μέχρι σήμερα, η GOOGLE πρότεινε αρχικά έναν εξαιρετικά περιορισμένο αριθμό 5.000 κανόνων. Μετά από αντιδράσεις πέρυσι, ορίστηκε ένα αυξημένο αλλά και πάλι περιοριστικό ανώτατο όριο 30.000 κανόνων. Συγκριτικά, το uBlock Origin, ο ηγέτης των ad blockers, διαθέτει πάνω από 300.000 κανόνες.

Δεδομένου ότι ο Chrome κυριαρχεί στην αγορά των browsers, ο Firefox της Mozilla θα μεταβεί επίσης στο Manifest V3, αλλά χωρίς να μειώσει τις βασικές λειτουργίες. Η ομάδα του browser διαβεβαίωσε ότι οι χρήστες μπορούν ακόμα να αξιοποιήσουν εργαλεία προστασίας της ιδιωτικής ζωής όπως το uBlock Origin. Στον Chrome, θα υπάρχει μια κατώτερη έκδοση "Lite" με κατά πολλούς «αστείες» περιορισμένες δυνατότητες.