Οι πρακτικές εφαρμογές του metaverse

2 έτη πριν
metaverse

Το metaverse είναι μία από τις τεχνολογικές εξελίξεις για την οποία έχει γίνει ιδιαίτερα πολύς λόγος. Δεν είναι λίγοι εκείνοι που πιστεύουν ότι πρόκειται για ένα μεγαλεπήβολο όραμα του Mark Zuckerberg, ο οποίος έσπευσε να μετονομάσει τη μητρική εταιρεία του Facebook σε Meta για να δείξει πόσο πολύ πιστεύει σε αυτό το project. Όμως, μέχρι τώρα, ήτοι τα τέλη του 2022, το metaverse δεν δείχνει να ανταποκρίνεται σε όλα αυτά που έχει οραματιστεί ο κ. Zuckerberg.

Από την άλλη πλευρά, θα πρέπει να διευκρινιστεί ότι το metaverse δεν είναι απαραίτητα ένας εικονικός κόσμος στον οποίο εισερχόμαστε, φορώντας τις ειδικές κάσκες και μπορούμε να έχουμε μία δεύτερη ζωή. Αυτό άλλωστε είναι κάτι που θα μπορούσαμε να πούμε ότι το προσπάθησε πριν από αρκετά χρόνια το Second Life, το οποίο για ένα διόλου ευκαταφρόνητο χρονικό διάστημα είχε δημιουργήσει την αίσθηση ότι θα μπορούσε να δημιουργήσει ένα εικονικό «υποκατάστατο» του αληθινού κόσμου. Το όραμα του κ. Zuckerberg πάει ένα βήμα παραπέρα αλλά τελικώς το metaverse, τουλάχιστον όπως το φαντάζονται μία σειρά από άλλες εταιρείες, δεν είναι τίποτα άλλο από το επόμενο βήμα στον αποκαλούμενο κόσμο του extended reality (XR), την έννοια – ομπρέλα για το mixed reality και το virtual reality.

Υπό αυτό το πρίσμα, το metaverse δεν είναι απαραίτητα ένας «εικονικός» κόσμος αλλά είναι η αξιοποίηση των τεχνολογιών XR στην καθημερινότητα μας. Και εκεί οι πρακτικές εφαρμογές είναι αρκετές.

Προφανώς, ο χώρο του video gaming είναι ένα πρώτο παράδειγμα και ήδη έχουμε δει εκεί υλοποιήσεις που αξιοποιούν τόσο το VR όσο και το AR. Το Pokemon ήταν η πρώτη πραγματική χρήση AR τεχνολογιών σε ευρύ επίπεδο και θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως ένα εξαιρετικό πείραμα για την επαυξημένη πραγματικότητα.

Ένας άλλος κλάδος όπου το metaverse θα μας απασχολήσει είναι αυτός της εκπαίδευσης. Εχει γίνει αρκετός λόγος για το πως θα πρέπει να είναι η τάξη του μέλλοντος και η αλήθεια είναι πως το VR μπορεί να βοηθήσει τα μέγιστα τους μαθητές να μάθουν πολύ καλύτερα. Σκέψου, για παράδειγμα, τους μαθητές του Δημοτικού να μπορούν να δουν -έστω και μέσω VR- μία αναπαράσταση των Επτά Θαυμάτων της αρχαιότητας. Ή να ταξιδέψουν πάνω σε μία τριήρη. Οι εφαρμογές σε αυτό τον χώρο είναι απίστευτες και θα τις δούμε και αρκετά σύντομα.

Προφανώς, ο χώρος του πολιτισμού είναι από αυτούς όπου το metaverse θα αξιοποιηθεί σε μεγάλο βαθμό. Μία βόλτα στην αρχαία Ολυμπία είναι μία εμπειρία που θέλουν και οι ενήλικες και όχι μόνο οι μαθητές. Όπως, επίσης, και η δυνατότητα να απολαύσεις μία συναυλία που πραγματοποιείται στην άλλη πλευρά του κόσμου ή να δεις -έστω και μέσω VR- ένα συγκρότημα που πολύ δύσκολα θα έρθει στην Ελλάδα. Η φαντασία μόνο μπορεί να περιορίσει το τι μπορούμε να δούμε.

Αλλά και στον τουρισμό, οι metaverse τεχνολογίες χρησιμοποιούνται ήδη και σε σημείο, μάλιστα, που εκτιμάται ότι θα αλλάξουν ριζικά τον κλάδο. Πολλοί μπορεί να αναρωτηθούν αν θα προτιμάμε να επισκεπτόμαστε άλλα μέρη του πλανήτη, παραμένοντας στο σπίτι μας, αλλά στην πραγματικότητα οι metaverse τεχνολογίες σου επιτρέπουν να πάρεις μία καλή γεύση από την εμπειρία που μπορεί να προσφέρει ένας τόπος ή ένα κατάλυμα. Όπως, επίσης, μπορούν να σου διευρύνουν την εμπειρία όταν βρίσκεσαι σε έναν τόπο. Ένα ζευγάρι γυαλιά AR και οι κατάλληλες εφαρμογές και μπορείς να έχει πολλές επιπλέον πληροφορίες για την περιοχή όπου βρίσκεσαι.

Επίσης, αν πάμε σε πιο «επαγγελματικές» εφαρμογές, το προφανές είναι η δυνατότητα επικοινωνίας με συνεργάτες, προμηθευτές και πελάτες εξ αποστάσεως. Καλό το Zoom και το Teams αλλά μία συζήτηση με ολογράμματα και avatars μπορεί να αποδειχθεί πολύ πιο πρακτική και να φέρει καλύτερα αποτελέσματα. Αλλά αυτό είναι ένα μόνο παράδειγμα.

Τα τελευταία χρόνια γίνεται λόγος για τα αποκαλούμενα digital twins. Ήτοι τις ψηφιακές αναπαραστάσεις ενός χώρου που μπορεί να είναι ένα λιμάνι ή ένα κτίριο ή ακόμη και μία γραμμή του μετρό. Αυτό σημαίνει ότι μπορείς να δοκιμάσεις και να τεστάρεις σε αυτό τον «ψηφιακό δίδυμο» όλα όσα χρειάζεται προκειμένου να είσαι σίγουρος/η ότι το τελικό αποτέλεσμα στον φυσικό κόσμο θα είναι το καλύτερο δυνατό και θα αποφύγεις τις όποιες κακοτοπιές. Σκέψου μόνο πριν την ναυπήγηση του Τιτανικού να είχε δημιουργηθεί το digital twin του και να έτρεχε η προσομοίωση του παρθενικού ταξιδιού του, λαμβάνοντας υπόψη όλα τα δεδομένα και τις καιρικές συνθήκες της περιοχής. Ίσως, τότε να είχαν σκεφτεί τι θα συμβεί αν βρεθεί μπροστά σε ένα παγόβουνο.