Γιατί κανένα κείμενο στο χρονολόγιό σου δεν σε προστατεύει "από τις χρεώσεις του Facebook"

3 μήνες πριν
facebook 3d logo

Η πρόσφατη ανακοίνωση της Meta για προαιρετική συνδρομητική υπηρεσία στο Facebook και το Instagram πυροδότησε μια ιδιαίτερη αντίδραση ανάμεσα στους Έλληνες χρήστες. Πολλοί υιοθέτησαν την τάση να αντιγράφουν και να επικολλούν ένα συγκεκριμένο κομμάτι κειμένου 300 λέξεων, πιστεύοντας ότι με αυτόν τον τρόπο θα αποτρέψουν τη χρέωση συνδρομής από την πλατφόρμα. 

Ωστόσο, αυτή η πεποίθηση είναι εσφαλμένη, καθώς η συνδρομητική υπηρεσία είναι προαιρετική. Οι όροι χρήσης δεν αλλάζουν για όσους επιλέξουν να μην εγγραφούν, οι οποίοι θα συνεχίσουν να βλέπουν διαφημίσεις προσαρμοσμένες στα ενδιαφέροντά τους.

Αξίζει να σημειωθεί ότι αυτή δεν είναι η πρώτη φορά που παρατηρείται μια τέτοια τάση αντιγραφής-επικόλλησης περιεχομένου στα ελληνικά social media και κυρίως στο Facebook. Και στο παρελθόν έχουν κυκλοφορήσει παρόμοιες "αλυσιδωτές" αναρτήσεις, οι οποίες υπόσχονται μαγικές λύσεις σε προβλήματα μέσω απλών ενεργειών αντιγραφής-επικόλλησης.

Αυτό το φαινόμενο το οποίο στο εξωτερικό έχει την ονομασία “copypasta”, αναδεικνύει την ανάγκη για περισσότερη ενημέρωση των χρηστών σχετικά με τον τρόπο λειτουργίας των social media. Πολλοί, ειδικά μεγαλύτερης ηλικίας, φαίνεται να μην κατανοούν πλήρως ότι οι πολιτικές μιας πλατφόρμας δεν μπορούν να αλλάξουν απλά με κάποια "μαγική" ανάρτηση. 

Για πολλούς, είναι σημαντικό να ενισχυθεί η ψηφιακή παιδεία, ώστε οι χρήστες να γίνουν πιο κριτικοί απέναντι σε φήμες και παραπληροφόρηση στο διαδίκτυο. Φυσικά από την εξίσωση δεν μπορούν να βγουν οι ίδιες οι πλατφόρμες, οι οποίες οφείλουν να επικοινωνούν με σαφήνεια κάθε αλλαγή, ώστε να μη δημιουργείται σύγχυση. 

Η προαιρετική συνδρομητική επιλογή για πλοήγηση στο Facebook και το Instagram χωρίς διαφημίσεις, ανακοινώθηκε πρόσφατα από τη Meta. Η κίνηση αυτή έρχεται ως απάντηση στις ανησυχίες που έχουν εκφραστεί από τους εποπτικούς φορείς της Ευρωπαϊκής Ένωσης σχετικά με τις πρακτικές στοχευμένης διαφήμισης και συλλογής δεδομένων της εταιρείας.

Η τιμή της συνδρομής θα είναι περίπου 9,99€ το μήνα για πρόσβαση από υπολογιστή ή 12,99€ για πρόσβαση από κινητό ή tablet μέσω εφαρμογών για iOS και Android. Η διαφορά στην τιμή αντικατοπτρίζει τις επιπλέον χρεώσεις που επιβάλλουν το App Store και το GOOGLE Play.

H συνδρομητική υπηρεσία θα είναι διαθέσιμη για χρήστες ηλικίας 18 ετών και άνω σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση, καθώς και στον Ευρωπαϊκό Οικονομικό Χώρο και την Ελβετία. Ωστόσο, παραμένει να φανεί κατά πόσο οι Ευρωπαίοι χρήστες θα δεχτούν να πληρώσουν για μια διαφημιστικά ελεύθερη εμπειρία στο Facebook και το Instagram, δεδομένου ότι έχουν συνηθίσει τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης να είναι δωρεάν. Ο χρόνος θα δείξει αν αυτό το νέο μοντέλο θα αποδειχθεί βιώσιμο.