Σε σύγκριση με τους άνδρες, οι γυναίκες έχουν 17% περισσότερες πιθανότητες να πεθάνουν σε αυτοκινητιστικό δυστύχημα και 73% περισσότερες πιθανότητες να υποστούν σοβαρούς τραυματισμούς σε μετωπική σύγκρουση.
Ωστόσο, παρά τις διαφορές αυτές, οι αυτοκινητοβιομηχανίες υποχρεούνται να δοκιμάζουν την ασφάλεια των οχημάτων μόνο με ομοιώματα σύγκρουσης που έχουν ως πρότυπο τον μέσο άνδρα.
«Προφανώς γνωρίζουμε πολλούς τρόπους με τους οποίους οι άνδρες και οι γυναίκες διαφέρουν σωματικά. Αυτές οι διαφορές... έχουν τη δυνατότητα να αλλάξουν τους τρόπους με τους οποίους οι ζώνες ασφαλείας αλληλεπιδρούν με το σώμα και με τις υποκείμενες σκελετικές δομές μας», δήλωσε το 2019 ο Jason Forman, ερευνητής εμβιομηχανικής στο Πανεπιστήμιο της Βιρτζίνια, στη Sarah Holder του CityLab.
Εκτός του ότι οι γυναίκες είναι, κατά μέσο όρο, μικρότερες και ελαφρύτερες από τους άνδρες, έχουν επίσης διαφορές στη μυϊκή δύναμη και στο σχήμα του κορμού, των γοφών και της λεκάνης. Όλες αυτές οι διαφορές αλλάζουν τον τρόπο με τον οποίο το σώμα τους ανταποκρίνεται στις συγκρούσεις.
Επί του παρόντος, όταν η Εθνική Διοίκηση Ασφάλειας Οδικής Κυκλοφορίας των ΗΠΑ δοκιμάζει τον τρόπο με τον οποίο οι γυναίκες ανταποκρίνονται σε ατυχήματα, χρησιμοποιεί απλώς μια σμίκρυνση ενός ανδρικού ομοιώματος. Με ύψος 1,49 μέτρα και βάρος 48 κιλά, έχει περίπου το μέγεθος ενός 12χρονου κοριτσιού και αντιπροσωπεύει μόλις το 5% των γυναικών.
Τώρα, Σουηδοί ερευνητές δημιούργησαν ένα ομοίωμα σύγκρουσης που αντιπροσωπεύει καλύτερα το γυναικείο σώμα. Το ομοίωμά του είναι 1,75 μ. και ζυγίζει περίπου 62 κιλά, σύμφωνα με το δημοσίευμα. Η ομάδα έδωσε έμφαση στο σχήμα του στήθους της και έδωσε στο ομοίωμα που μοντελοποιήθηκε σε γυναίκα χαμηλότερη ακαμψία των αρθρώσεων από το αντίστοιχο ανδρικό. Είναι εξοπλισμένο με αισθητήρες και μετατροπείς για τη μέτρηση της δύναμης που ασκείται σε κάθε μέρος του σώματος κατά τη διάρκεια ενός τροχαίου δυστυχήματος.
Συγκεκριμένα, η ομάδα δοκιμάζει συγκρούσεις με οπίσθια πρόσκρουση χαμηλής σοβαρότητας. Σε αυτού του είδους τη σύγκρουση, οι γυναίκες έχουν μεγαλύτερο κίνδυνο να υποστούν κάποιο τραυματισμό από ό,τι οι άνδρες αναφέρει η μηχανικός Astrid Linder, διευθύντρια του τμήματος οδικής ασφάλειας στο Σουηδικό Εθνικό Ινστιτούτο Έρευνας Οδών και Μεταφορών και επικεφαλής της έρευνας. Η ομάδα της Linder παρακολουθεί την ευθυγράμμιση του κεφαλιού και του κορμού του ομοιώματος και καταγράφει παράγοντες όπως η ταχύτητα πρόσκρουσης, η δύναμη σύνθλιψης, ο ρυθμός πέδησης και η ροπή που δέχεται το σώμα.
«Κάναμε δοκιμές με διαφορετικά καθίσματα, και εκεί διαπιστώσαμε ότι μπορούσαμε να έχουμε αρκετά διαφορετικές επιδόσεις των διαφορετικών καθισμάτων ανάλογα με το αν καθόταν άνδρας ή γυναίκα σε αυτά τα καθίσματα», αναφέρει η Linder. Παρόλο που η ομάδα της δημιούργησε και δοκίμασε τελικά ένα ομοίωμα σύγκρουσης με πρότυπο γυναίκας, οι εταιρείες δεν θα είναι υποχρεωμένες να το χρησιμοποιούν, εκτός αν θεσπιστούν νέοι νόμοι.