Μία startup ιπτάμενων αυτοκινήτων σκοπεύει να «απογειωθεί» το 2025 μετά την έγκριση των Αμερικανικών και Ευρωπαϊκών αρχών

8 μήνες πριν
flying car

Από τα μυθιστορήματα μέχρι τα κινούμενα σχέδια και τις κινηματογραφικές ταινίες, τα ιπτάμενα αυτοκίνητα πάντα εξήπταν τη φαντασία των ανθρώπων. Μέχρι σήμερα ωστόσο δεν έχουμε δει την ευρύτερη εφαρμογή της τεχνολογίας. Με αρκετούς ωστόσο επενδυτές να ρίχνουν «ζεστό χρήμα» στον κλάδο δεν αποκλείεται αυτή τη δεκαετία να δούμε την επιστημονική φαντασία να γίνεται πραγματικότητα. Αυτό τουλάχιστον ελπίζει η Γερμανική νεοφυής εταιρεία, Lilium

Η Lilium ανακοίνωσε πρόσφατα ότι ο σχεδιασμός του αμιγώς ηλεκτρικού τζετ κάθετης απογείωσης και προσγείωσης (eVTOL) που ανέπτυξε εγκρίθηκε από την Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας των ΗΠΑ (FAA). Η βασική αρχή αξιοπλοΐας της Lilium, ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Ασφάλειας της Αεροπορίας (EASA) έχει δώσει την έγκριση του στο τζετ -γνωστή και ως «βασική πιστοποίησης»- από το 2020.

Η Lilium, η οποία μέχρι σήμερα έχει συγκεντρώσει από επενδυτές το τεράστιο ποσό του $1 δισεκατομμύριο από την ίδρυσή της το 2015 κατάφερε να αναπτύξει ένα ηλεκτρικό τζετ κάθετης απογείωσης και προσγείωσης (eVTOL) -το οποίο διαφέρει από τα ιπτάμενα οχήματα τύπου ελικοπτέρου που έχουν αναπτυχθεί από τις περισσότερες άλλες νεοφυείς εταιρείες eVTOL- με το οποίο ευελπιστεί να ταξιδέψει τους επιβάτες ταχύτερα και μακρύτερα από τον ανταγωνισμό. Η εταιρεία θέλει να δραστηριοποιηθεί στις on-demand υπηρεσίες αεροταξί και ο σχεδιασμός της, όπως είναι κατανοητό, δεν περιλαμβάνει κάποιον κινητήρα ή κινητήρες αεριώθησης εσωτερικής καύσης αλλά ειδικά ανεπτυγμένους ηλεκτροκινητήρες αεριώθησης -36 συνολικά σε αριθμό- οι οποίοι βρίσκεται στα εμπρός και πίσω φτερά του αεροσκάφους. Οι κινητήρες περιστρέφονται χάρη σε ειδικούς μηχανισμούς και βρίσκονται σε κατακόρυφη θέση κατά την απογείωση και την προσγείωση και στη συνέχεια μετακινούνται σε οριζόντια θέση για να ξεκινήσει η πτήση. Το Lilium eVTOL Jet είναι ικανό να κινηθεί με ταχύτητα 250+ χλμ./ ώρα και έχει εμβέλεια περίπου 300 χιλιομέτρων περίπου. Επιπλέον, είναι αθόρυβο, κάτι που σύμφωνα με την εταιρεία καθιστά απολαυστικότερες τις διαδρομές.  

Αν και το ιπτάμενο αεροταξί της Lilium έχει δυνατότητα αυτόνομης πτήσης, εντούτοις η εταιρεία για λόγους συμμόρφωσης με τους κανονισμούς και τη νομοθεσία θα έχει σε κάθε πτήση ένα κατάλληλα εκπαιδευμένο πιλότο. Η Lilium επιθυμεί να ξεκινήσει να προσφέρει υπηρεσίες αεροταξί σε διάφορες χώρες του κόσμου μέχρι το 2025. Το χρονοδιάγραμμα πάντως για να ξεκινήσει να προσφέρει τις υπηρεσίες της δεν είναι στο χέρι της εταιρείας αλλά στο χέρι των αρχών. Οι ρυθμιστικές αρχές είναι που επιβλέπουν κάθε στοιχείο των αεροσκαφών, από τους κινητήρες μέχρι το λογισμικό και είναι εκείνοι που έχουν τον τελευταίο λόγο για το αν ένα αεροσκάφος πληροί όλες τις αυστηρές απαιτήσεις για να πραγματοποιεί εμπορικές πτήσεις. 

Η επίτευξη της «βασικής πιστοποίησης» αποτελεί το πρώτο βήμα σε αυτό το περίπλοκο και δαπανηρό ταξίδι. Στην ουσία, αυτή η πιστοποίηση σημαίνει ότι τόσο η FAA όσο και ο EASA έδωσαν την έγκριση τους στον σχεδιασμό του τζετ της Lilium καθιστώντας τον εμπορικά βιώσιμο. Παρόλα αυτά, υπάρχουν ακόμη τρία βήματα για την έκδοση του χρυσού εισιτηρίου για τους ουρανούς, το πιστοποιητικό αξιοπλοΐας (Certificate of Airworthiness/ C of A), κάτι που επιτυγχάνεται με τη συμμόρφωση του με το πιστοποιητικό σχεδιασμού αυτού (Type Design Certificate). Αυτή η διαδικασία πιστοποίησης μπορεί να κοστίσει εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια. Παρά τα εμπόδια, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Lilium, Klaus Roewe, είναι σίγουρος για την εταιρεία του. «Η παραλαβή του FAA G-1 επιδεικνύει την πορεία του Lilium Jet προς την παγκόσμια αποδοχή από τις ρυθμιστικές αρχές αεροδιαστημικής και την αναμενόμενη έναρξη των παγκόσμιων δραστηριοτήτων στα τέλη του 2025 για το επαναστατικό Lilium Jet» δήλωσε ο Klaus Roewe.