Οι χώρες της ΕΕ εγκρίνουν τη σταδιακή κατάργηση των αυτοκινήτων που εκπέμπουν CO2 το 2035

1 έτος πριν
car exhaust

Ένας νέος νόμος ορόσημο για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής ψηφίστηκε πρόσφατα από το Ευρωπαϊκό κοινοβούλιο, που σηματοδοτεί τον τερματισμό της πώλησης αυτοκινήτων που εκπέμπουν διοξείδιο του άνθρακα (CO2) από το 2035.

Αν και ο νέος νόμος επικυρώνει με τον πλέον εμβληματικό τρόπο τη δέσμευση της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην πράσινη ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές, στην προστασία του περιβάλλοντος και στη λήψη μέτρων για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, εντούτοις υπήρξαν και… παρατράγουδα, καθώς την τελευταία κυριολεκτικά στιγμή, η Γερμανία κατάφερε να «κερδίσει» την εξαίρεση των οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης που λειτουργούν με ηλεκτροκαύσιμα (e-fuels).

Σύμφωνα με τη νέα νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όλα τα νέα αυτοκίνητα που θα πωλούνται στη Γηραιά Ήπειρο από το 2035 θα πρέπει να έχουν μηδενικές εκπομπές CO2. Μέχρι τότε ωστόσο, θα έχει γίνει ένα ακόμη βήμα. Από το 2030 λοιπόν, τα νέα αυτοκίνητα που θα πωλούνται θα πρέπει να έχουν 55% χαμηλότερες εκπομπές CO2 σε σχέση με τα επίπεδα εκπομπών ρύπων του 2021.

Με την «εξαίρεση» ωστόσο που πέτυχε κυριολεκτικά τη τελευταία στιγμή η Γερμανία, παρέμεινε ανοικτό το «παράθυρο» πώλησης αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης ακόμα και πέρα από το 2035, αρκεί τα τελευταία να λειτουργούν με e-fuels, γνωστά και ως ηλεκτροκαύσιμα.

Τα ηλεκτροκαύσιμα ή e-fuels θεωρείται ότι έχουν ουδέτερο αποτύπωμα ως προς τον άνθρακα επειδή παράγονται με τη χρήση δεσμευμένων από την ατμόσφαιρα εκπομπών CO2 και υδρογόνου. Με αυτόν τον τρόπο, όπως υποστηρίζεται από τους υπέρμαχους της χρήσης τους, εξισορροπείται το CO2 που απελευθερώνεται στην ατμόσφαιρα όταν το καύσιμο καίγεται σε έναν κινητήρα. Με απλά λόγια, όταν τα ηλεκτροκαύσιμα καίγονται, η ποσότητα διοξειδίου του άνθρακα που απελευθερώνεται στην ατμόσφαιρα είναι μικρότερη ή ίση εκείνη που αφαιρείται από την ατμόσφαιρα κατά τη διαδικασία της παραγωγή τους. Αυτό σημαίνει ότι είναι στην χειρότερη περίπτωση ουδέτερα ως προς τον άνθρακα. Το αρνητικό με τα e-fuels, τουλάχιστον στις μέρες μας, είναι ότι η παραγωγή τους δεν είναι οικονομικά βιώσιμη.

Στη νομοθεσία πάντως για τα αυτοκίνητα που θα κινούνται με e-fuels, υπάρχει μία, ας το πούμε, ασφαλιστική δικλείδα που πρόκειται να προταθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή το ερχόμενο φθινόπωρο: οι κινητήρες εσωτερικής καύσης θα πρέπει να φέρουν τεχνολογία που να αποτρέπει την εκκίνηση τους με τη χρήση παραδοσιακών καυσίμων, όπως είναι το πετρέλαιο κίνησης ή η βενζίνη. Να αναφέρουμε σε αυτό το σημείο, ότι η Πολωνία καταψήφισε την νομοθεσία ενώ οι Ιταλία, Βουλγαρία και Ρουμανία απείχαν από τη ψηφοφορία.

Μήπως ήρθε η ώρα να στραφείς στην ηλεκτροκίνηση και τα ηλεκτρικά scooter/ποδήλατα;